5 tips voor de ideale domeinnaam

Joël van Vugt
Het aanmaken van een domeinnaam is inmiddels bijna net zo makkelijk als het online bestellen van sinaasappels bij je favoriete supermarkt. Je gaat naar een hostingbedrijf, je checkt of jouw gewilde domeinnaam beschikbaar is en vervolgens registreer je die voor een appel en een ei. Het echte werk zit hem in het proces dat zowel daarvoor als daarna komt. Een goede domeinnaam verzin je namelijk niet zomaar. Als het goed is, gaat daar een hele berg denkwerk aan vooraf. Loop je vast? Dan helpen deze vijf tips jou wellicht op weg.

1. Kort maar krachtig

Natuurlijk ken je bol.com. De superreussachtige webwinkel waar je alles kunt bestellen wat los en vast zit. Wist je trouwens dat deze winkel eigendom is van Ahold (Albert Heijn)? En dat de domeinnaam natuurlijk helemaal nergens op slaat. Ik bedoel: ‘bol’, wat heeft dat in vredesnaam te maken met boeken, dekbedovertrekken en een nieuw scheerapparaat. Tegelijkertijd kent iedereen het. Hoe hebben ze dat eigenlijk voor elkaar gekregen?

Daar zitten een paar simpele redenen achter. Ten eerste was Bol er vroeg bij. Ze bestaat ‘al’ sinds 1999. Een eeuwigheid geleden in het digitale tijdperk. Online concurrentie bestond vrijwel niet. Om de naam bekend te maken, gooide Bol er een reusachtige televisiecampagne tegenaan, waarin gedurende dertig seconden het woord ‘bol’ minimaal zevenentwintig keer voorkwam. Een milde vorm van hersenspoeling, waar heel Nederland inmiddels aan lijdt. Simpel en effectief. Had dit ook gewerkt als voor de naam ‘al-je-producten-online-bestellen.nl’ was gekozen. Nee, ik denk het niet. Kort, maar krachtig is de norm. En nee, het hoeft zelfs niet eens wat te maken te hebben met de inhoud. Al is dat natuurlijk wel een pre.

2. Enkelvoud, meervoud, bijvoeglijke naamwoorden en fatsoenlijk Nederlands

Bij sommige url’s krijgt iedere liefhebber van het Nederland spontaan ‘taalstuipingen’. Wat dacht je van deze: hondenpage.nl, een forum over honden. Of deze: pluknbloom.nl, voor een bloemist. Wacht even hoor, is dit nu een Nederlandse website? Of een half Nederlandse? En als het dan Engels is, dan betekent ‘bloom’ volgens mij niet bloem, maar bloeien.

Nu is deze verloedering van de Nederlandse taal tot daaraan toe, ook als je kijkt naar de effectiviteit van de site is het prut. De domeinnaam is voor Google één van de belangrijkste kenmerken die worden gebruikt voor het bepalen van de SEO-ranking. De positie waarmee je in Google verschijnt bij zoekwoorden, of combinaties daarvan. Als je bij de bloemen blijft, en je zoekt op ‘bloemen kopen’, is het dan heel raar dat de meeste websites in de top tien het woord ‘bloem’ of ‘bloemen’ in hun domeinnaam hebben staan?

Een belangrijke tip is om jouw activiteiten terug te brengen tot een zelfstandig naamwoord. Eventueel aangevuld met een bijvoeglijk naamwoord als het zelfstandige naamwoord al bezet is, maar dan wel vóór het zelfstandige naamwoord. Dus geen bloemenmooi.nl, maar mooiebloemen.nl

3. Verbod op leestekens

Bij e-mailadressen werken ze perfect: is pietjeprecies@mail.com al bezet? Dan ga je gewoon voor pietje.precies, of pietje2precies, of pietjeprecies2. Mogelijkheden genoeg en niemand die zich eraan stoort.

Bij domeinnamen gaat deze vlieger dus niet op. Ten eerste storen mensen zich er nu wel aan. Het komt onbetrouwbaar over. En niet alleen bij potentiële bezoekers, maar ook bij Google. Veel spam is namelijk ook afkomstig van sites met veel punten, komma’s en cijfers. En nee, dat is dus wederom niet bevorderlijk voor je SEO-positie. Je mag al blij zijn dat Google überhaupt zoekverkeer naar jouw site doorlaat.

4. Extensies zijn ook belangrijk

Kies je voor .nl, .com, .net, of toch voor .eu? Het aantal mogelijkheden qua extensies is enorm en ze voegen ook echt wat toe aan je domeinnaam. Het geeft tenslotte aan waar jij gevestigd bent en met wie je dus zaken wilt doen. Het is één van de redenen waarom veel internationale bedrijven niet één internationale website hebben, maar meestal meerdere nationale. Wil je alleen actief zijn in Nederland, kies dan het beste voor .nl, dat is simpelweg de meest betrouwbaar ogende variant.

Wat ook wel gebeurt, is dat mensen net iets te creatief zijn en een domeinnaam verzinnen als pakk.et. Helaas kijkt Google wederom alleen naar de naam voor de extensie en ‘pakk’ komt dan geheel verrassend niet zo goed uit de bus.

5. Als je er echt niet uitkomt…

Ben je na het lezen van al deze tips nog steeds op jouw ideale domeinnaam uitgekomen? Ga dan voor de wat duurdere, maar wel makkelijke oplossing: koop een bestaande domeinnaam, bijvoorbeeld via Brandio. In veel gevallen krijg je er ook een sjabloon en logo bij en kun je direct aan de slag. Bovendien zijn het vaak niet de slechtste domeinnamen die worden geregistreerd en doorverkocht.

Heb je eenmaal jouw perfecte domeinnaam gevonden, denk er dan serieus over na om mogelijke concurrerende url’s ook te registreren. Daarmee voorkom je mogelijke concurrentievervalsing en hackers die vanuit jouw naam willen opereren.