5 taken die alle online marketeers af en toe verafschuwen

5 taken die alle online marketeers af en toe verafschuwen

Redactie Baaz
Online marketing kan het leukste vak van de wereld zijn. Je creatieve brein mag overuren draaien, je staat vooraan bij nieuwe ontwikkelingen op het gebied van technologie en je proeft de sensatie van de jacht naar nieuwe leads. Maar er zijn ook taken die nagenoeg alle online marketeers geregeld verafschuwen.

1. Marktonderzoek

We hoeven je niet te vertellen dat marktonderzoek broodnodig is voorafgaand aan de lancering van een online marketingstrategie. Het gevaar van marktonderzoek is dat je binnen no time door de bomen het bos niet meer ziet. Er zijn tenslotte duizenden factoren over je publiek die het afwegen waard zijn. En lang niet alle antwoorden zijn te vinden in bronnen als het Centraal Bureau voor Statistiek. Het analyseren van de data brengt weer nieuwe sores met zich mee, want wat doe je ermee zodra je het hebt?

2. Creatieve ideeën bedenken

Het creatieve proces van het vak maakt het enerzijds zo leuk, maar is niet altijd gemakkelijk. Een origineel idee bedenken is soms keihard werken, zeker als je met een klein team werkt. In een wereld waar content waardevol, origineel en up-to-date moet zijn en je ook nog rekening moet houden met SEO, kan de druk soms hoog zijn. Zelfs in zoiets als een simpele oneliner kan uren werk zitten. Bijkomend probleem: creativiteit laat zich niet dwingen.

3. User testing

Bij user testing krijg je te maken met kwalitatieve en subjectieve data. Dat is vaak een stuk pittiger dan andere vormen van testing. Bovendien kan het een flinke klus zijn vrijwilligers die echt wat bijdragen te vinden.

4. Repositioneren

Soms blijkt dat je zorgvuldig uitgedachte strategie niet werkt en ben je genoodzaakt tot repositioneren. Dat is pijnlijk en een knauw voor je ego. Bovendien moet je weer vanaf stratch beginnen.

5. Up-to-date blijven

Niets zo veranderlijk als de (online) marketingwereld. Dat iets vorige week werkte houdt niet in dat het nu ook werkt. Niet alleen zetten nieuwe technologieën de branche geregeld op z’n kop, ook kan de concurrentie je ineens te slim af zijn met een campagne. Je moet dus op alles voorbereid zijn en tijd investeren om up-to-date te blijven.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie