30 kaarsjes: de Volkswagen Corrado viert jubileum
De Volkswagen Corrado, de sportieve coupé, viert in 2018 zijn dertigste verjaardag. De 2+2 werd in de herfst van 1988 gelanceerd en was oorspronkelijk bedoeld als opvolger van de Scirocco II. Die laatste werd echter nog tot 1992 gebouwd. Drie jaar later stopte de productie van de Corrado.
De Volkswagen Corrado is gebaseerd op de techniek van de Golf II. Bij zijn introductie werd hij aangedreven door een koppelrijke 1.8-liter viercilindermotor met een G-Lader, een mechanische compressor. Deze G60-krachtbron had een vermogen van 118 kW/160 pk.
Topsnelheid van 235 km/u
In 1991 werd het keuzeaanbod voor de Corrado verder uitgebreid met twee nieuwe motoren. Er kwam een variant met een 2.0-liter viercilinder (102 kW/136 pk) en een 2.9-liter VR6 (140 kW/190 pk), die de coupé een topsnelheid van 235 km/u gaf. Een instapmodel, met een 85 kW/115 pk sterke 2.0-liter viercilinder, volgde in 1993.
Opvallend aan de in Osnabrück gebouwde sportwagen was zijn achtervleugel, die bij hogere snelheden automatisch omhoog kwam voor een nog betere wegligging. De Corrado werd niet alleen in Europa geleverd, maar ook geëxporteerd naar de Verenigde Staten en Canada.
Bremen Classic Motorshow
Volkswagen Classic presenteerde de afgelopen week om het jubileumjaar af te trappen tijdens de Bremen Classic Motorshow twee exclusieve Corrado’s. De eerste een prototype met een 154 kW/210 pk sterke 16V G60-motor. Hij werd in 1989 bij Karmann in Osnabrück vervaardigd en later toegevoegd aan de Volkswagen Classic-collectie.
De tweede was de allerlaatste linksgestuurde Corrado ooit gebouwd. De VR6, gespoten in een klassiek groene pareleffectlak, rolde op 6 juli 1995 van de productielijn.