3 redenen waarom het platform business model razend populair is

3 redenen waarom het platform business model razend populair is

Redactie Baaz

Anno 2016 spenderen internetgebruikers zo’n 50 procent van hun online tijd aan apps. Facebook voert de lijst van meest gebruikte apps aan, gevolgd door Facebook Messenger, YouTube, Google Maps en Google Search. Bijna alle geliefde apps zijn platforms. Maar waarom zijn apps en daarmee het platform business model eigenlijk zo razend populair? Baaz licht toe.

1. Het verzamelt aanbod

Een gemeenschappelijke factor van veel van deze platforms is dat ze het aanbod van een bepaalde dienst verzamelen en eenvoudig beschikbaar maken. Door de opties binnen een service te centraliseren, vergroten ze hun aantrekkelijkheid voor de consument. Uber en Airbnb zijn hier welbekende voorbeelden van.

2. Het zorgt voor een nieuwe manier van socialiseren

Een nieuwe, innovatieve manier om te communiceren met familie en vrienden klinkt voor veel consumenten als muziek in de oren. Daar speelden bijvoorbeeld Facebook Messenger en Snapchat handig op in.

3. Het vergemakkelijkt het leven

Veel platforms vergemakkelijken het leven van een consument. Zo bieden webshops de optie om iets wat je nodig hebt de dag erna nog in huis te hebben – en dat met slechts een paar drukken op de knop.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie