3 e-commerce trends voor 2021

Redactie Baaz
20 Jaar geleden had men zich moeilijk kunnen bedenken hoe het gebruik van technologie er nu uit zou zien. Denk bijvoorbeeld aan kunstmatige intelligentie, data-driven marketing tot een pizza bestellen met enkel een spraakopdracht. Je kunt het zo gek niet bedenken of er wordt aan gewerkt.

Als jouw bedrijf de intentie heeft om concurrerend te zijn, dan dien je natuurlijk altijd te blijven innoveren. De kop in het zand steken kan normaliter al niet. Nu in deze moeilijke tijd is dat al helemaal geen optie meer. De wereld verandert snel. Wie nu een voorsprong op de concurrent wilt behalen dient zich daarom ook adequaat aan te passen. 

Hieronder hebben we 3 digitale marketing trends voor 2021 omschreven die je bedrijf kunnen helpen om niet alleen up-to-date te blijven, maar ook een flinke voorsprong op de concurrentie opleveren. 

1. Aandacht voor de klant wordt van groter belang

Gezien de specialistische (fysieke) winkels momenteel wegens de maatregelingen dicht zijn of blijven, heeft de consument geen andere optie dan zich te wenden tot de grote webshops. Dat is fijn voor de grote concerns. Maar wordt de consument wel goed genoeg geïnformeerd? Of gaat grotendeels retour? 

De reden waarom de consument naar de lokale specialist zou gaan is vaak de persoonlijke benadering. Zo weet de specialist die al 20 jaar naaimachines verkoopt waarschijnlijk als geen ander precies wat je nodig hebt. Daarnaast kan je er snel terecht als er wat mis gaat. 

Terwijl een live chat medewerker van een ‘’wij verkopen alles’’ webshop zich onmogelijk kan inlezen in de tienduizenden aangeboden producten. 

Dat zijn op zich al twee compleet verschillende klantervaringen. 

De gemiddelde consument zal in de toekomst nog meer zekerheid willen over de aankoop. Er is immers aanbod genoeg. Zekerheid krijg je alleen als je goed geïnformeerd bent. Juist daar kan de specialist door zijn ervaring een flink concurrentievoordeel behalen. Mits ze hun offline kennis en persoonlijke benadering kunnen vertalen naar online content en dienstverlening.

2. AI wordt toegankelijk en goedkoper

Voorheen was het lastig om snel te profiteren van de voordelen van AI (Artificial Intelligence). Het bouwen van een compleet nieuwe chatbot was bijvoorbeeld erg duur en kostte vooral veel tijd. In 2021 zal er op dit vlak veel gaan veranderen. 

Machine learning en bijna kant-en-klare chatbots worden voor ieder bedrijf toegankelijker en zullen daarmee mainstream gaan. Dus ook de kleine webshops zullen hier eerder gebruik van gaan maken. Zo kan je AI gebruiken om klanten slimme productaanbevelingen te doen op basis van hun browsergeschiedenis en interesses op de site. Waarmee je op de juiste momenten de beste producten voor de klanten kan positioneren met een hogere omzet als resultaat. 

3. Het besef dat letterlijk alles online kan worden gekocht

2020 Kenmerkt zich als het jaar met de complete verschuiving van offline naar online. Dat je eten, mode en gadgets kon laten bezorgen wisten we al jaren. Maar wat als de bouwmarkt dicht is? Wat als je niet naar de garage kan voor een paar auto-onderdelen? Dan kan je niet anders dan online shoppen. 

Of je nou een fabrikant, B2B of iets anders bent, begin zo snel mogelijk met online verkopen als je dat nog niet doet. Men weet beter dan ooit dat alles ook net zo makkelijk online gekocht kan worden. Sterker nog sommige ondernemers vragen zich zelfs af waarom ze eigenlijk een bedrijfspand huren gezien thuiswerken ook prima graat. 

Het is goed om te beseffen dat de digitalisering in een stroomversnelling is geraakt en dat niet mee doen geen optie meer is. Gelukkig is online aanwezig zijn makkelijker dan ooit. Zo is een eigen website maken tegenwoordig snel te doen met een website maker platform als bijvoorbeeld het Nederlandse JouwWeb of Webador. 

afbeelding van Redactie Baaz

Redactie Baaz | Redactie

Bekijk alle artikelen van Redactie