Wat iedere ondernemer moet weten over duplicate content

Wat iedere ondernemer moet weten over duplicate content

Redactie Baaz

Je bent je best aan het doen bent om jouw website hoger in de zoekmachine resultaten te krijgen. Bloggen, unieke paginatitels, meta-omschrijvingen, intern linken en het verkrijgen van externe links, het kost allemaal een hoop tijd! Maar toch lukt het soms niet om de gewenste resultaten te verkrijgen. Romano Groenewoud van SEOgeek legt uit.

Er zijn in de SEO wereld enkele zaken die niet als cruciaal gezien worden, maar wel de puntjes op de spreekwoordelijke i kunnen zetten. Een van die zaken is duplicate content, ook wel 'dubbele inhoud' in het Nederlands genoemd. Een tijd lang was dit begrip de grote schrik voor vele website eigenaren. Maar dat is niet nodig. Duplicate content is niet direct een heel groot probleem voor jouw rankings, als je goed weet hiermee om te gaan. Daarnaast kan het correct afhandelen van duplicate content er voor zorgen dat je de gewenste resultaten bereikt met jouw SEO-activiteiten.
 
In dit artikel leg ik uit wat duplicate content is, waarom je er voor moet waken en hoe je er voor kunt zorgen dat je duplicate content goed afhandelt.

Wat is Duplicate Content?

Duplicate content zijn identieke stukken content die op meerdere URL’s gevonden kunnen worden. Er zijn geen harde cijfers hierover, maar SEO-specialisten nemen aan dat als een stuk meer dan 70 procent identiek is het als duplicate content aangemerkt wordt. De duplicate content kan zich bevinden op verschillende URL’s op 1 website (interne duplicate content), maar ook op meerdere websites (externe duplicate content).
 
Het gaat bij duplicate content niet om hoe de site eruit ziet, maar echt om de content (die dus te lezen is voor de zoekmachines). Dus de teksten, maar ook de metadata zoals de titels en de metadescription

Voorbeelden van duplicate content

  1. Blogs en andere content in meerdere categorieën en/of tags
    • Als je een blog op je website hebt en een post in meerdere categorieën plaatst, creëer je duplicate content.
  2. Webshops met filters en sorteer functies
    • Als artikelen in meerdere categorieën staan, komen deze op meerdere plekken voor.
  3. Persberichten
    • Als je een persbericht vanaf je eigen website verstuurt, of een ander persbericht op je eigen website plaatst, is dit ook duplicate content.
  4. Gastblogs
    • Als je een blog op jouw eigen website publiceert en het stuk wordt later als 'gastblog' gepubliceerd.
  5. Affiliate sites
    • Wanneer affiliate sites productbeschrijvingen en kenmerken 1 op 1 overnemen, ontstaat duplicate content.
  6. Website technische zaken
    • Het verschil tussen www.mijnwebsite.nl of //mijnwebsite.nl of https://mijnwebsite.nl, printervriendelijke URL’s of websites met session-ID’s, het lijken allemaal hele triviale zaken maar leveren wel duplicate content op. 

Maar wat is nu precies het probleem?

Als je de zoekmachines ziet als 'vrienden' die jouw content naar de relevante zoekers brengen, dan wil je het de bots ook zo makkelijk mogelijk maken om de zoeker het beste resultaat te geven. Maar, door dezelfde content op meerdere pagina’s te hebben, doe je dit dus niet. Dit levert verschillende problemen voor zowel de zoekmachines, zoekers en webmasters op. 

  1. De zoekmachine weet niet welke pagina het origineel is

    • De zoekmachine ziet meerdere pagina’s met dezelfde content en weet dus niet aan welke pagina de autoriteit of 'link juice' toebedeeld moet worden. De zoekmachine weet dus niet welke pagina het hoogste tevoorschijn te laten komen. Het kan dus zijn dat de zoeker op een pagina terecht komt die voor jouw doelen niet het beste is. Daarnaast gebeurt het regelmatig dat de duplicate pagina meer autoriteit heeft, zijn on-page SEO beter voor elkaar heeft en meer mobielvriendelijk is. Dit is vooral bij gastblogs of affiliate websites het geval. Dan zou het kunnen dat de duplicate pagina hoger in de rankings komt. 
  2. Verlies van linkwaarde

    • Website-bezoekers, bloggers en andere partijen weten niet naar welke pagina ze moeten linken. Dit probleem begint al bij www.mijnwebsite.nl of //mijnwebsite.nl. Als andere websites naar de meerdere of de verkeerde pagina linken, creëert dit autoriteit en link juice naar meerdere pagina’s en dat is zonde en kan in het meest vervelende geval zorgen voor keyword kannibalisatie. Als er gelinkt wordt naar een externe duplicate-pagina, verlies je zelfs linkwaarde voor je algehele website. 
  3. Minder crawltijd/crawlvermogen voor de website

    • Het blijkt dat de zoekmachine-bots het al snel voor gezien houden als ze veel dezelfde content tegenkomen. Daarnaast worden niet alle pagina’s van je website geïndexeerd, en is het dus zonde als je duplicates worden geïndexeerd in plaats van andere belangrijke pagina’s. 
  4. Verlies van zoekmachineresultatenposities

    • Dit probleem staat met opzet onderaan. Google straft websites met duplicate content niet, behalve als deze websites met opzet proberen de zoekmachines te manipuleren. 

Het probleem zit hem er dus niet direct in dat duplicate content slecht is voor je zoekmachine-strategie. Het gaat erom hoe jij er mee omgaat. 

Hoe om te gaan met duplicate content

  1. Houd het simpel - Creeër zo min mogelijk duplicate content

In de online marketing en content marketing wereld is dit al lang een gegeven - publiceer alleen unieke en relevante content voor jouw bezoekers. Daarnaast, minimaliseer de interne duplicate content. Denk bijvoorbeeld goed na over de blog of product categorieën die je aanmaakt. Let bijvoorbeeld op als je dezelfde content op elke pagina van je website toevoegt (bijvoorbeeld disclaimers). Het is dan beter 1 pagina met de content te creëren en op elke pagina er naartoe te linken. 

  1. Laat de duplicate content-site op de juiste manier verwijzen naar jouw site

Via een zogenoemde 'canonical'- tag kun je u de zoekmachines vertellen wat de originele pagina is. Dit doe je door op de duplicate pagina een canonical tag toe te voegen, die er zo uit zou kunnen zien.
 
Het grote verschil met een 301-redirect is dat met een canonical-tag de duplicate pagina wel te bezoeken blijft voor websitegebruikers. De canonical-tag is dan ook alleen bedoeld voor de zoekmachines en is erg effectief om aan de zoekmachines aan te geven wat de originele pagina is

  1. Voeg een No-Index aan jouw pagina’s toe

Mocht je op een bepaalde manier toch veel interne duplicate content hebben (bijvoorbeeld door het automatisch genereren hiervan), dan kun je om potentiële problemen te voorkomen een no-index-tag aan de desbetreffende pagina’s toevoegen. Deze tag vertelt de zoekmachines deze pagina’s niet te indexeren en dan ook niet te laten zien in de zoekresultaten

Wees niet bang voor duplicate content

Ik hoop met dit artikel aangetoond te hebben dat duplicate content niet iets is om bang voor te zijn. Er zijn verschillende manieren om goed met duplicate content om te gaan. En duplicate content kan zelfs heel nuttig zijn (om kwalitatieve links te genereren), mits goed gebruikt.
 
 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie