Vijfmaal biografische ondernemersinspiratie
Vijf inspirerende biografieën voor ondernemers

Vijfmaal biografische ondernemersinspiratie

Redactie Baaz

Het levensverhaal van een bekend persoon kan ontzettend inspireren. We lazen vijf biografische boeken die elke ondernemer verorberd moet hebben.

Wat je kan leren van biografische boeken

Hoe leefden de genieën, de voorlopers, de trendsetters en de paradijsvogels van deze wereld? Wat dreef hun, waar liepen ze tegenaan en hoe bereikte men de doelen? (Auto)biografieën kunnen enorm inspireren, want ook de groten uit de geschiedenis moesten eerst – excuus voor de uitdrukking – op hun bek gaan voordat het succes werd behaald. 

We wandelden naar de bibliotheek en haalden een vijftal biografieën uit de kast die je als ondernemer zeker zou moeten lezen. En steek je er niets van op? Dan heb je in ieder geval een prima boek geconsumeerd. 

In Cold Blood – Truman Capote (1966)

Een absolute klassieker, dit 'fictional' relaas van de extroverte journalist, schrijver en societyfiguur Truman Capote (basis voor de magnifieke Philip Seymour Hoffman-film Capote). Het kleine mannetje met wuft gedrag en piepstemmetje reist af naar het Amerikaanse midwesten afreist om er een gruwelijke moord op een gezin te onderzoeken. Samen met collega Harper Lee loopt de schrijver tegen een weinig welwillend volk op en bouwt Capote een iets te nauwe band op met een van de verdachten.
Waarom lezen? Doorzettingsvermogen en een intensief onderzoek zijn noodzakelijk, wil je slagen. 

Steve Jobs – Walter Isaacson (2011)

We weten het inmiddels allemaal dankzij talloze documentaires, artikelen, twee films en vooral deze biografie: Steve Jobs was naast een onaangenaam en weinig sociaal man een van de belangrijkste en - op zakelijk vlak - een van de meest inspirerende figuren van de laatste decennia. Isaacson beschrijft het handelen en het wandelen van de Apple-topman die er alles voor over had om met zijn producten de wereld te veroveren. Dat lukte voor een groot deel: het tech-loving deel van deze planeet lag regelmatig aan de voeten van Jobs.
Waarom lezen?Hoe bouw je een van de grootste bedrijven op tot een gigantisch succes… O ja, lees het niet als een managementboek. Een people manager was Jobs alles behalve. 

The life and death of Andy Warhol – Victor Bockris (1989)

Andy Warhol was een van de belangrijkste kunstenaars in de tweede helft van de twintigste eeuw. Daarnaast was de Amerikaan met Tsjechische ouders een uiterst gewiekte zakenman. Ieder werk uit zijn Factory moest financieel lucratief zijn. Warhol's popart ging over de massa en was voor de massa. Alleen zijn de prijzen van zijn kunstwerken inmiddels zo hoog, dat slechts de superrijken hun portemonnee nog kunnen trekken voor een Brillo, Liz of Elvis.
Waarom lezen?hoe haal je het maximale uit jouw product of dienst en welke potentiele partners stuwen jouw onderneming nog verder omhoog? 

Vier het leven – Duncan Stutterheim (2015)

Met elke nieuwe generatie komen er andere waarden naar boven. Duncan Stutterheim, zeet succesvol geworden met zijn dance-imperium ID&T, besloot de manier waarop hij zakendoet totaal om te gooien. In plaats van te koersen op pure winst en omzet, richtte hij zich meer op de sociale toegevoegde waarde en de gedeelde belangen. Zo introduceerde hij gratis water op zijn feesten, terwijl daar het meest op verdiend werd.
Waarom lezen? Zo soms is het nodig om je zakelijke roer flink om te gooien, oude ideeën en werkwijzen overboord en nieuwe risico's voor de broodnodige vernieuwing.  

Front Row: Anna Wintour - Jerry Oppenheimer (2007)

Iedereen kent Vogue-hoofdredacteur Anna Wintour. En iedereen (in de mode-industrie, althans) hangt al jaren en jaren aan de lippen van de Engelse met het iconische bobkapsel, de haute couture-pakjes en de onafscheidelijke zonnebril. Hoe werd een relatief onbeduidende vrouw de zonnekoningin van de fashion en wat deed en doet ze om aan de top te blijven? Een onthullende en tikkeltje ranzige biografie die verder gaat dan de documentaire 'The September Issue'.
Waarom lezen? Hoe bouw je een imago en hoe zorg je ervoor dat men naar jou blijft luisteren? Kortom: maak jezelf als ondernemer onmisbaar. 
 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie