Stichting BKR lanceert nieuw Centraal Krediet Informatiesysteem en is klaar voor de toekomst

Stichting BKR lanceert nieuw Centraal Krediet Informatiesysteem en is klaar voor de toekomst

Redactie Baaz

Henk Bothof, CIO van Stichting BKR: “Door sneller en beter inzicht te krijgen in onze data helpen wij Nederland bij het voorkomen van overkreditering, problematische schulden van consumenten en risico’s bij financiële dienstverleners. Op die manier dragen we bij aan het financieel welzijn van Nederland.

Ruim 240 kredietverstrekkers in Nederland registreren bij Stichting Bureau Krediet Registratie (BKR) informatie over kredieten in een nationaal kredietregister. Dit gaat in totaal om zo’n 11 miljoen Nederlandse consumenten, die samen ongeveer 22 miljoen kredieten hebben. Door DataHub van Human Inference in het hart van het nieuwe Centraal Krediet Informatiesysteem (CKI) te integreren, is BKR nog beter in staat om 24 uur per dag, 7 dagen per week informatie te verlenen over de financiële situatie van Nederlandse consumenten.

BKR verzamelt en beheert niet alleen alle kredietgegevens in Nederland. De stichting helpt gemeenten om problematische schulden te voorkomen door betalingsachterstanden bij hun inwoners op tijd te signaleren. Daarnaast ondersteunt BKR financiële organisaties bij het voorkomen van (identiteits)fraude. “Zoveel mogelijk Nederlanders met een gezond financieel huishouden en zo weinig mogelijk mensen met problematische schulden. Dat is het doel van BKR”, zegt Henk Bothof, CIO bij BKR. “Met ons nieuwe register lukt dit beter. Door sneller en beter inzicht te krijgen in onze data helpen wij Nederland bij het voorkomen van overkreditering, problematische schulden van consumenten en risico’s bij financiële dienstverleners. Op die manier dragen we bij aan het financieel welzijn van Nederland.” Door snellere en betere informatie worden alleen kredieten verstrekt die daadwerkelijk passen bij de persoonlijke situaties van de consument. Dit is belangrijk voor de consument en voor de samenleving als geheel. 

Het CKI verschaft inzicht in de financiële verplichtingen van de Nederlandse consument. Met het CKI signaleert BKR tevens in een vroeg stadium betalingsachterstanden. “Dit kan bijdragen bij aan armoedebestrijding en het verbeteren van schuldenaanpak. Data speelt hierbij een essentiële rol”, besluit Henk Bothof.   

Snel matchen binnen 22 miljoen contracten

Begin 2019 is gestart met het moderniseren van het CKI. Belangrijk hierbij was de implementatie van DataHub van Human Inference om het beheer van kredietinformatie te waarborgen. Peter Berg, managing director Human Inference: "Met DataHub zorgen wij ervoor dat BKR voortdurend de meest betrouwbare en relevante informatie over consumenten kan leveren. Met onze sterke matching-engine worden meldingen veilig, snel en correct doorgegeven. Dit gebeurt tegen lagere kosten en met betere resultaten. “ De totale portefeuille van 22 miljoen contracten is inmiddels succesvol geladen en goed voor zo’n 11 miljoen kredietnemers. De dagelijkse nieuwe registraties en vooral ook de grote hoeveelheid toetsingen worden probleemloos verwerkt.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie