Sonsoles Alonso; Van concertpianist naar componist van high-performance teams

Sonsoles Alonso; Van concertpianist naar componist van high-performance teams

Redactie Baaz

Het klassieke symfonieorkest maakt plaats voor hedendaagse muziek. Muziek waarbij nog steeds alle musici en noten naadloos passen, maar gekenmerkt wordt door cross-functionaliteit en wendbaarheid. Ditzelfde proces doorlopen bedrijven die het oog op de toekomst gericht hebben. Als professioneel pianist maakte Sonsoles die transitie. Nu helpt zij CxO’s en ondernemers bij het doorlopen van een vergelijkbaar transformatieproces. Met een arsenaal aan systemische procestools componeert zij samen met leiders en ondernemers high-performance organisaties en teams. We spreken Sonsoles over haar unieke carrièrepad en ontrafelen de waardevolle lessen die ze in de muziekwereld heeft opgedaan, lessen die voor bedrijven van groot belang zijn.

Maak kennis met Sonsoles:

Als ik mijzelf in het kort moet omschrijven, zijn ‘werelds’ en ‘vindingrijk’ de eerste woorden die in mij opkomen. Ik heb mijn carrière in Nederland helemaal vanaf de grond opgebouwd, ik kende niemand toen ik aankwam. Ik ben overgevlogen uit Tenerife via Madrid, Freiburg en New York, en getogen in Amsterdam. Ondernemend en nieuwsgierig zijn eigenschappen die mij kenmerken. Talloze Nederlandse componisten schreven nieuw werk voor mij. Het leggen van verbanden, bijvoorbeeld tussen verschillende domeinen, gaat mij van nature goed af. In een museum voor hedendaagse kunst kom ik tot leven. Als denker, maker en doener zijn doorzettingsvermogen en discipline mij niet vreemd. Geschoold op conservatoria en management scholen, behoor ik tot de twee consultants in Nederland met een opleiding in 'Power Intelligence', ofwel macht. Ik ben internationaal actief, een écht wereldwijf.

Hoe kwam je vanuit de muziekwereld in de consultancy & training terecht? 

Ik had altijd al een ondernemersgeest. Toen ik concertpianist was, werd ik lid van twee zakelijke netwerken. Ik wist toen nog niet wat daaruit zou voortvloeien, maar het bedrijfsleven boeide mij. Dankzij die lidmaatschappen heb ik ontelbare evenementen bijgewoond, veel organisaties van binnenuit gezien en mogen kennismaken met topsprekers op het gebied van organisatieontwikkeling en leiderschap, zoals Arko van Brakel, Alexander Rinnooy Kan, Jaap Boonstra en René Boender. Gaandeweg begon ik parallellen te zien tussen de uitdagingen van organisaties in hun transitie naar wendbaarheid en de soortgelijke uitdagingen in de klassieke muziekwereld, die zichzelf had heruitgevonden met cross-functionele en flexibele ensembles. In essentie is een ensemble van hedendaagse muziek vergelijkbaar met een modern team. 

Een hoogtepunt in mijn carrière was het delen van mijn verhaal met de inmiddels overleden Albert de Booij van de Speakers Academy. Die ontmoeting met deze groot muziekliefhebber leidde tot mijn eigen rol als public speaker en blijft een waardevolle herinnering.

En hoe kwam de overstap naar componist van high-performance teams tot stand?

Componeren is organiseren. Dit werd prachtig geïllustreerd door de beroemde componist Edgard Varèse, een van de godfathers van de hedendaagse muziek: 'music is organized sound'. 

Mijn inspiratie vond ik in de grafische partituren uit de hedendaagse muziek, die een kruising zijn tussen muziek en visuele kunst. In een tijdperk waarin componisten geluiden in hun hoofd hadden die niet met traditionele muzieknotatie konden worden uitgedrukt, boden grafische partituren een alternatieve notatievorm, anders dan die van traditionele orkesten. 

Bedrijven van vandaag zijn eveneens op zoek naar 'een nieuw geluid' dat beter resoneert met de huidige markt. De naam van mijn bedrijf, Composition8, vindt zijn inspiratie in het gelijknamige schilderij van Kandinsky, dat net zo goed als een grafische partituur kan worden beschouwd. Kandinsky was ook synestheet: hij hoorde geluid en zag kleur en vice versa. Dit symboliseert voor mij het samenkomen van disciplines, wat essentieel is voor een cross-functioneel en wendbaar team in 2024.

Heb je een specifieke doelgroep als klant?

Jazeker, ik werk graag met bereisde en toegewijde leiders en ondernemers die vernieuwing en authenticiteit nastreven. Inmiddels sta ik al elf jaar ondernemers en managers op C-level bij om hen te helpen met leiderschaps- en teamissues. Om Jaap Boonstra te parafraseren, samen componeren we high-performance teams. 
 

Wat zijn de 3 belangrijkste takeaways uit de hedendaagse muziek die je CxOs en founders wil meegeven? 

  • 1. Leiderschap vereist het nemen van initiatief

Recentelijk schreef ik een blogartikel over modern leiderschap in de hedendaagse muziek. In reactie op mijn nieuwe benaderingen, merkte iemand op: 'Je hebt 10.000 uur klassieke muziek gestudeerd voordat je van aanpak veranderde.' Dat is waar, maar als leider van mijn producties heb ik niet gewacht tot anderen dezelfde ervaring opdeden. Ik nam het voortouw om dingen anders te doen, omdat het duidelijk nodig was. Ik ging samenwerkingen aan met diverse disciplines en betrok zelfs het publiek, ongeacht hun muziekkennis. Dit illustreert een vaak vergeten aspect van leiderschap: actie ondernemen en niet afwachten. 

Wil je succesvol samenwerken met GenY en GenZ? Adopteer deze mindset. Door proactief te zijn, kun je als leider niet alleen een kunstvorm, maar ook een team transformeren. Als je jezelf een leider noemt, neem dan het initiatief. GenY en GenZ beschikken over andere, maar waardevolle vaardigheden. Systemische procestools helpen een dergelijke samenwerking in goede banen te leiden. Nieuwsgierigheid en speelsheid zijn hierbij ook essentieel.

  • 2. Leiderschap is niet vastomlijnd, het is een spectrum: wees een Simeon

In de loop van de muziekgeschiedenis was de componist, de leider, een oppermachtige figuur geworden die middels een partituur tot in de puntjes vastlegde wat er moest gebeuren en hoe. Het leuke is dat componisten zelf moe begonnen te worden van deze benadering en nieuwsgierig raakten naar andere vormen van samenwerking. Zo ontstonden er op een gegeven moment open vormen en grafische partituren. Denk aan de baanbrekende publiekstrekker Canto Ostinato van Simeon Ten Holt. Hij doorbrak de traditionele grenzen door de musici meer vrijheid te geven. Musici mogen invloed uitoefenen op de uitvoering van het stuk: het aantal uitvoerders is niet vastgelegd, de articulatie en dynamiek worden ook overgelaten aan de uitvoerders, eveneens als welke secties ze willen spelen of hoe ze omgaan met herhalingen. De partituur is meer een leidraad dan een strikt voorschrift. Het resultaat? Een enthousiasmerende ervaring voor zowel uitvoerders als publiek. En Ten Holt? Hij bleef leider, want hij bepaalde de spelregels. Iedereen blij.

De markt van vandaag klinkt anders. Klinkt jouw leiderschap ook anders? Je leiderschapsstijl is niet vastomlijnd. Een Mandaten Matrix, een ‘grafische partituur voor teams’, geeft je range.

  • 3. De toegang tot middelen is drastisch verminderd: beïnvloeden doe je door kansen te creëren voor al je stakeholders

In de muziekwereld veranderde om de vier jaar het type project dat financiering kreeg, en de beschikbare middelen namen ook af, net als tegenwoordig in het bedrijfsleven.

Voor CxO's en founders ligt de focus vaak op inhoudelijke implementatie, vergelijkbaar met het perfectioneren van een muziekstuk. Maar wil je een carrière bouwen? Of een bedrijf runnen? Besef dat je voldoende competent bent en dat je focus zich moet verplaatsen naar twee andere dingen: wat marketinggoeroe Jay Abraham ‘Relational Capital’ noemt - het ethisch benutten van al je relaties, en hoe jij je presenteert. 

Het bouwen van netwerken en het creëren van kansen door en voor iedereen in ons netwerk stelde ons in staat om met steeds minder middelen, topprestaties neer te zetten. En hoewel de bedragen in de muziekwereld kleiner zijn, zijn de mechanismen om toegang te krijgen tot middelen vergelijkbaar met die in het bedrijfsleven. 

Dus, wil je beïnvloeden? Beïnvloeden doe je door kansen te creëren voor al je directe en indirecte stakeholders.

Dit is een artikel uit Baaz 1.2024. Lees hem nu digitaal: Baaz 1.2024!

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie