Sneller richting elektrisch rijden – 4 stappen die ondernemers kunnen ondernemen

Sneller richting elektrisch rijden – 4 stappen die ondernemers kunnen ondernemen

Redactie Baaz

Elektrisch rijden wordt steeds populairder. En steeds meer bedrijven doen hier aan mee

In 2027 moeten alle kleine bedrijfswagens in de Europese Unie elektrisch zijn, volgens de plannen van Frans Timmermans. Grotere bedrijven en overheden moeten er in 2027 ook daadwerkelijk klaar voor zijn – het MKB krijgt drie jaar extra voor de transitie. Tegelijkertijd blijkt uit de miljoenennota dat het kabinet niet wil investeren in laadinfrastructuur, terwijl dit wel een vereiste is om de elektrificatieplannen van de EU waar te maken. Als organisaties dus zelf aan de slag moeten, zijn er enkele tactieken waarmee ze niet alleen kunnen elektrificeren, maar ook optimale toegevoegde waarde uit deze transitie kunnen halen.

Zet je eigen publiek toegankelijke laadinfra op

Elke ondernemer met parkeerplekken kan klanten en werknemers de mogelijkheid bieden om hun auto te laden terwijl ze tijd doorbrengen in de zaak. Als je een horecagelegenheid of hotel runt, helpt het je misschien zelfs de concurrentie af te troeven. En voor commerciële verhuurders kan het helpen om bedrijven te werven die op zoek zijn naar kantoorruimte. In de binnensteden kan dit lastig zijn, maar zeker buiten de Randstad – waar je soms wel 20 kilometer moet rijden om een laadpaal te vinden – bieden eigen laadvoorzieningen significante meerwaarde.

Vlieg elektrisch laden níet hetzelfde aan als tanken

Ondernemers moeten zich ervan bewust zijn dat het opladen van een elektrisch voertuig fundamenteel anders is dan het tanken voor een auto met verbrandingsmotor. Je moet afstappen van “tankstationdenken” en een elektrisch voertuig eerder zien als… een mobieltje. Want je trekt de batterij van je telefoon niet helemaal leeg om hem vervolgens in één keer op te laden. Nee, je laadt hem 's nachts op en vervolgens laad je gedurende de dag bij zo nodig. Zo gaat het ook met het laden van een elektrisch voertuig.

Dit betekent wel dat laadpalen volop beschikbaar moeten zijn, van de oprit thuis tot het kantoor en de supermarkt. Ondernemers kunnen daarom rij- en laadgedrag in kaart brengen, om de ideale locaties voor laadpalen te kiezen die voor bestuurders gemakkelijk bereikbaar zijn. Lokale overheden zullen zich richten op de laadpaaldichtheid binnen hun milieuzones, waar oudere dieselauto’s, vrachtwagens en bussen vanaf 2020 niet meer zijn toegestaan. Daarbij is het zoals eerder aangegeven maar de vraag wat de Rijksoverheid zal doen de komende tijd. Wel staat het vast dat ondernemers in onderbediende gebieden perfect gepositioneerd zijn om bij te dragen aan de verduurzaming van hun lokale gemeenschappen.

Hou de hele ervaring in het vizier

Het installeren van laadpalen is niet genoeg. Om ervoor te zorgen dat bestuurders naar jouw onderneming blijven terugkomen, moet je ook letten op een positieve gebruikservaring. Zijn de laadpalen gemakkelijk toegankelijk, goed verlicht en veilig? Zijn er voorzieningen in de buurt zoals een toilet of een plek waar je een hapje kunt eten? Het is niet voor niets dat ideale laadlocaties vooral tankstations, supermarkten, winkelcentra en hotels zijn.

Deel je kennis en laat je horen

Tot slot: laat je stem horen. Deel inzichten met nationale en lokale overheden over hoe ze het gemakkelijker kunnen maken om elektrisch laden te faciliteren én uit te breiden. Deel je kennis ook met andere lokale ondernemers. Overheden hebben oor voor ondernemers. Gebruik dus je stem om beleid te bevorderen dat elektrisch laden vooruit helpt. Verandering komt niet door af te wachten, maar door gezamenlijke inzet voor een schonere wereld!

 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie