Sea Shepherd & Ogilvy Social.Lab lanceren Catch Of The Day 2050-campagne

Sea Shepherd & Ogilvy Social.Lab lanceren Catch Of The Day 2050-campagne

Redactie Baaz

Als overbevissing aanhoudt, zal er in 2050 meer zeeafval, zoals visnetten en ander visgerei, dan daadwerkelijke vis rondzwemmen in onze oceanen. Om dit bewustzijn te vergroten en onmiddellijke actie om de oceaan te redden te promoten, werkte Sea Shepherd samen met Ogilvy Social.Lab om de unieke campagne Catch Of The Day 2050 te lanceren – het tonen van vissen en schaaldieren gemaakt van in de Noordzee gevonden visnetten.

Foto: Handgemaakte vis die de ‘Catch Of The Day in 2050’ symboliseert, gemaakt door Nederlandse designstudenten van uit de Noordzee gehaalde visnetten (credit: Ogilvy Social.Lab Amsterdam)

Catch Of The Day 2050

Als aftrap van de campagne is er in het centrum van Amsterdam (Spui) een klassieke Hollandse haringkar opgezet. Maar in plaats van echte vis, zullen de passerende lokale bevolking en toeristen er haring, makreel en garnalen vinden, die volledig zijn gemaakt van afgedankte visnetten. De kunstwerken, gemaakt door kunstenaars van designopleidingen in Nederland, dienen als een tastbare en alarmerende visuele metafoor voor de toekomst. Via een QR-code kunnen voorbijgangers meer informatie krijgen over het project en de dreiging die overbevissing vormt voor onze oceanen.

“Wereldwijde overbevissing en plasticvervuiling vormen een serieuze bedreiging voor onze oceaan en daarmee de planeet. Er wordt veel gesproken, er worden veel congressen georganiseerd en rapporten geschreven over milieukwesties, maar met welk resultaat? De feiten en statistieken zijn helder maar toch blijven we ze rationeel negeren. Daarom bedachten we een andere aanpak, direct en in your face, een visuele wake-up call. Kunst en creativiteit ten dienste van onze oceaan!”

Drs. Geert Vons, Artistic Director Sea Shepherd Global, Director Sea Shepherd Nederland

Creatieve aanpak: samen voor een belangrijk doel

Om de Catch Of The Day 2050 tot leven te brengen, ging het creatieve team van Ogilvy Social.Lab Amsterdam voor een directe aanpak wat betreft overbevissing en het aanpakken van verwaarloosd vissersmateriaal. Kunstenaars van Dutch Design Academy Eindhoven en ArtEZ University of the Arts kregen de instructie om vis die typisch is voor de Nederlandse wateren na te bootsen met behulp van zee afval.

Ogilvy werkte samen met voedselfotografie-expert Chuck Studios die de vissen op dezelfde manier fotografeerde als echt eten. Productiehuis Tebber Nekkel zal een korte film produceren over de reis van de ‘Catch Of The Day in 2050’. Deze korte film zal na het live event in Amsterdam worden uitgebracht.

 

Foto: Handgemaakte haring, garnalen en makreel die de ‘Catch Of The Day in 2050’ uitbeelden, gemaakt door Nederlandse designstudenten (credit: Ogilvy Social.Lab Amsterdam)

Executive Creative Director, Tolga Büyükdoganay: “De meesten van ons zullen de realiteit van de impact van zee afval op het oceaanleven in 2050 ervaren. Het was daarom belangrijk voor ons om dit gegeven zo visueel aantrekkelijk mogelijk te maken en onmiddellijke actie te stimuleren om onze oceanen te redden.”

Raak betrokken

Jij kunt ook helpen om overbevissing te stoppen en onze oceanen te redden door de strijd van Sea Shepherd voor de oceanen te steunen.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie