Pas op voor de social media-bubbel

Pas op voor de social media-bubbel

Redactie Baaz
Het afgelopen jaar bracht een aantal flinke verrassingen met zich mee. Zo stemde het merendeel van de Britten voor de Brexit en wist Donald Trump de verkiezingsstrijd in de VS te winnen. Een belangrijke oorzaak van de verrassing is de zogenaamde social media-bubbel.

Tegenwoordig halen steeds meer mensen hun nieuwsfeiten van social media-kanalen zoals Facebook, Twitter en Instagram. En een groot deel van de mensen komt niet verder dan de titel; men klikt niet door naar het daadwerkelijke artikel. Zo wordt veel incorrect nieuws de wereld ingestuurd en krijgen mensen een gepolariseerd beeld van de wereld.

Lees ook: Marketing op social media in vijf stappen

Bedrijven in de bubbel

Veel bedrijven hebben ook last van de social media-bubbel. Omdat ze zichzelf omringen door experts wordt de kans steeds groter dat ze té technische en specifieke berichten plaatsen waardoor ze een groot deel van het publiek verjagen. Ook lopen bedrijven zo het risico om zicht te verliezen op wat de klant wil en waar men waarde aan hecht.

Je houdt de bubbel zelf in stand

Grote kans dat je jezelf voornamelijk omringt met gelijkgestemden. Veel van je vrienden zullen ongeveer dezelfde mening hebben over bepaalde zaken en die mening op social media verkondigen. En als je een Facebookvriend hebt die continu artikelen plaatst waar je het niet mee eens bent, stop je waarschijnlijk met het volgen van die vriend of ontvriend je de persoon helemaal. De algoritmes van Facebook zien dat jij vaker artikelen 'liked' van gelijkgestemden en toont vervolgens meer vergelijkbare artikelen. Hierdoor zie je de andere artikelen niet meer waardoor je een gepolariseerd beeld krijgt van de wereld. Des te groter de schok als blijkt dat bijvoorbeeld Donald Trump tegen jouw verwachtingen in alsnog de verkiezingen wint.

Meer informatie? Op deze website kan je meer lezen over de social media-bubbel.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie