Met jouw websitedata heb je goud in handen
Met jouw websitedata heb je goud in handen

Met jouw websitedata heb je goud in handen

Redactie Baaz

Veel ondernemers weten het niet, maar ze bezitten veel waardevolle informatie door het verzamelen van webstatistieken. Maar hoe zet je deze data om in praktische inzichten waar jouw website van zal floreren? In dit artikel geef ik je als ervaren webanalist tips waar je direct mee aan de slag kunt.

Een website wordt altijd gemaakt met een bepaald doel voor ogen. Met dit doel in gedachten maak je keuzes in het ontwerp, de teksten en de wijze van interactie. Wanneer jij tevreden bent gaat de website live en zend jij jouw boodschap de wereld in. Maar sluiten de gemaakte keuzes in het ontwerpproces wel aan bij de gedachte waarmee de bezoekers op jouw website komen? En zien de bezoekers jouw belangrijkste boodschap wel? Dit zijn hele relevante vragen waar na het online gaan van de website op teruggekeken moet worden. Dit kan met webanalysetools zoals Google Analytics. Dit programma is zo ontworpen dat je al vrij vlot een eerste beeld kunt schetsen hoe bezoekers jouw website gebruiken.

Helaas zie ik bij ondernemingen vaak dat het analyseren van de website ontbreekt. Een website gaat online en dat is het dan. Er wordt niet bepaald of de website op belangrijke doelen goed functioneert. Als webanalist ben ik de hele dag bezig om het gedrag van websitebezoekers op de websites van ondernemers bloot te leggen. Jij hebt hier niet fulltime de tijd voor, maar je kunt met de volgende tips wel al zelfstandig aan de slag om de eerste inzichten te verzamelen.

Wat zijn websitedoelen?

Je wilt zichtbaar zijn op internet met je onderneming. Dit doe je niet alleen door te laten zien dat jouw onderneming bestaat, maar jouw website is de perfecte plek om jouw kennis en kunde te delen. Je beschrijft wat jouw diensten en producten kunnen betekenen, schrijft over jouw expertise en uiteindelijk wil je dat bezoekers contact met je opnemen. Bijvoorbeeld door een contactformulier, offerteaanvraag of door iets te bestellen. Dit kunnen allemaal websitedoelen zijn die gemeten worden als conversiedoel in jouw webanalysetool. Hierdoor ben je in staat om het conversieratio van jouw website uit te rekenen over een bepaalde periode. Het aantal bezoekers dat jouw doel heeft gehaald, gedeeld door het totaal aantal bezoekers op de website in die periode is het conversiepercentage. 

Door dit percentage uit te rekenen krijg je een eerste indicatie hoe succesvol jouw website op dit moment functioneert. Idealiter heb je ook data uit de periode ervoor, van bijvoorbeeld de oude website. Door het conversiepercentage van de oude en de nieuwe site te vergelijken kan je vaststellen of de nieuwe website een verbetering is. Heb je nog geen oude periode om mee te vergelijken dan moet je de huidige periode zien als een ‘nulmeting’, op dit moment is dit dus het percentage waarmee je gaat werken en hiermee ga je nu aan de slag.

Bron van websitebezoeker

Het conversiedoel op jouw website is meestal niet de eerste stap die bezoekers direct realiseren. Wanneer jouw onderneming nog onbekend is zal vrijwel niemand bij een eerste bezoek aan jouw site meteen zeggen: Hier zijn mijn gegevens en ik wil nu een offerte bij je aanvragen. 

De vraag die nu interessant is om te stellen heeft te maken met de oorsprong van het bezoek. Met de bron van een bezoek wordt vastgesteld op welke manier bezoekers op jouw website zijn gekomen. Zijn de bezoekers hier gekomen doordat ze bijvoorbeeld een zoekterm in Google hebben ingetikt en jouw website hierbij naar voren kwam? Of kwam de klik vanaf een andere verwijzende website zoals een social media kanaal? Iedere webanalysetool kan voor jou een overzicht genereren van de aantallen bezoekers en wat de bron van hun bezoek is geweest. Hiermee weet je het aantal landingen per bron. Maar door één kolom aan dit overzicht toe te voegen kun je ook zien welke bronnen hebben geleid tot een bezoek dat jouw belangrijkste conversiedoel heeft volbracht. Zo zou je kunnen ontdekken dat verwijzingen uit social media kanalen veel bezoekers opleveren, maar dat dit niet de bezoekers zijn die direct contact met je op willen nemen of een offerteaanvraag genereren. Dit zegt dan ook iets over de doelgroep die aanwezig is op social media, blijkbaar missen de bezoekers nog iets waardoor ze nu geen contact opnemen.

Landingspagina van bezoek

Om meer inzicht te krijgen in de essentie van een websitebezoeker kan je kijken naar een overzicht van landingspagina’s. De eerste pagina die bezoekers zien wanneer ze naar jouw website toegaan wordt de landingspagina genoemd (omdat ze op deze pagina zijn ‘geland’). Misschien zal je denken dat dit de homepage moet zijn. Tenzij je website maar uit drie pagina’s bestaat (zoals de homepage, een formulier en bedankpagina) kan potentieel iedere andere pagina op jouw website als landingspagina functioneren. 

Stel dat je nieuwsartikelen plaatst op jouw website, om hiermee belangrijke ontwikkelingen op jouw vakgebied te delen, dan kan ook dit nieuwsartikel als ingang fungeren waarop bezoekers jouw website vinden. Dit nieuwsartikel is dan de eerste kennismaking met jouw website. Maar vaak is tijdens het ontwerpen van de website niet nagedacht over het feit dat bezoekers ook deze pagina als landingspagina kunnen gebruiken. Hierdoor is er geen ruimte genomen om jou en jouw bedrijf te introduceren. Wanneer je na gaat denken over deze pagina bedenk dan ook wat een logische vervolgpagina zou zijn waar bezoekers naartoe moeten na het lezen van dit nieuwsbericht. Deze vervolgpagina kan aangeduid worden met een opvallende knop met duidelijke verwijzing (een 'call to action'). De pagina waar bezoekers naartoe gaan zou gezien kunnen worden als een 'microconversiedoel'. Zo kun je niet alleen uitrekenen wat de bijdrage is van de landingspagina ten opzichte van het aantal conversiedoelen, maar kun je de bezoekers ook berekenen die jouw 'microconversie' hebben bereikt. En vanuit deze pagina zouden bezoekers uiteindelijk weer doorverwezen kunnen worden naar jouw contactformulier. 

Websiteanalyses blijven nodig

Een website analyseren is niet een eenmalige actie, maar moet voortdurend gedaan worden. Zo kan het doorontwikkelen van de website invloed hebben op het gedrag van bezoekers op jouw website. Maar ook technieken die bezoekers gebruiken om op jouw website te komen veranderen voortdurend. Dit kan allemaal invloed hebben op de resultaten die jij haalt uit jouw website. Een programma als Google Analytics 4 (GA4) kan jou hierbij helpen door dagelijks of wekelijks belangrijke statistieken met je te delen per mail. Zo zorg je ervoor dat je regelmatig jouw belangrijkste pagina’s en conversiedoelen analyseert.

INFO | DIJKDOORBRAAK.COM

Het bedrijf Dijkdoorbraak is opgericht door Ron van Dijk, zelfstandig technisch webanalist en helpt continu ondernemers om met webstatistieken de websiteresultaten te verbeteren. Kijk op Dijkdoorbraak.com voor meer uitleg en tips over website analyse en Google Analytics.

Foto: Mandy Brander fotografie

 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie