Kick.start: UpViral
Kick.start: UpViral

Kick.start: UpViral

Redactie Baaz
Iedere editie van Baaz stellen we drie veelbelovende startups aan je voor. Vandaag aan het woord: Wilco de Kreij van UpViral.

Als je wilt groeien met je bedr­ijf, is het tegenwoordig belangr­ijk dat je online ook actief bent. Hoe bereik je anders snel je doelgroep? Om bedr­ijven te helpen hun community en bereik te vergroten, heeft Wilco de Kreij­ de applicatie UpViral ontwikkeld.

Ontvang xyz

Geïnspireerd door Dropbox ging Wilco in de zomer van 2014 aan de slag met zijn startup UpViral. 'Dropbox stuurde een tijdje geleden iedere gebruiker een uitnodigingslink toe. Als een gebruiker ervoor zorgde dat enkele vrienden van hem zich ook aanmeldden bij Dropbox via die link, kreeg de betreffende gebruiker extra ruimte. Dat werkte heel goed. Dit ben ik toen ook op mijn eigen site gaan testen, want ik was al bezig om zoiets te ontwikkelen. Mijn actie was: nodig vijf vrienden uit om zich in te schrijven op mijn website en ontvang een WordPress-plugin gratis. Tot mijn verbazing ging dat ontzettend goed, het knalde uit elkaar. Iedereen ging het delen op Facebook. Het opende mijn deuren. Het concept "nodig een x-aantal vrienden uit en ontvang xyz", slaat aan. Dus zo was mijn idee voor UpViral geboren.'

Groei

Door de tool van Wilco kunnen bedrijven gemakkelijker hun community inzetten om verder te groeien en hun online zichtbaarheid te vergroten. Bedrijven kunnen zelf kiezen wat ze hun gebruikers aanbieden. Volgens Wilco zijn er twee gangbare opties. 'Je geeft iets weg, zoals een kortingscode, informatie of een video, in ruil voor het uitnodigen van nieuwe gebruikers. Een andere vorm is een wedstrijd, zoals: schrijf je in en maak kans op een mooie prijs, maar elke keer als een vriend van jou zich ook inschrijft, heb je meer winkans. Zo krijg je dus ook steeds meer mensen die bekend worden met je bedrijf en het ook gaan delen op social media.'

Pilot

Na een jaar perfectioneren en hard werken, besloot Wilco om in augustus 2015 zijn applicatie live te zetten. Een aantal maanden daarvoor draaide hij een pilot met 150 klanten. Hier werd goed op gereageerd, dus voor de ondernemer was dit de bevestiging waar hij naar zocht: zijn product heeft bestaansrecht. Maar hij moest natuurlijk wel op zoek naar nieuwe klanten en geld, daar had hij een slimme actie voor bedacht. 'We hadden in onze eerste week een speciale "Early bird"-aanbieding. Nu is de applicatie alleen maar per maand of jaar te koop, maar in die eerste week konden gebruikers voor een bepaald bedrag UpViral kopen en het de rest van hun leven gebruiken. Een erg aantrekkelijke actie dus.' Uiteindelijk kreeg Wilco in die eerste week een bedrag van maar liefst zeshonderdduizend dollar bij elkaar en was hij tweeduizend klanten rijker. Om dit te bereiken, heeft hij zijn netwerk slim ingezet en veel voorbereidingen getroffen. Met het geld dat hij ophaalde, wil hij zijn product steeds beter maken, want zoals hij zelf zegt: 'Je product is nooit af en nooit perfect.'

Toekomst

Over de vraag wat de toekomstplannen zijn, hoeft de enthousiaste ondernemer niet lang na te denken. 'Ik wil dat bedrijven meteen aan UpViral denken als ze online willen groeien. Daarnaast wil ik meer systemen integreren, zodat we steeds meer markten kunnen aanboren, en ik ga het platform verder ontwikkelen.' Gelukkig hoeft Wilco dit niet alleen te doen, hij krijgt hulp van zijn team dat verspreid over de wereld, onder meer in India, Polen, de Filipijnen en Amerika, aan de startup werkt.

Starterstip van Wilco

'Zoek mensen die beter zijn dan jezelf, zij kunnen veel betekenen voor je bedrijf.'

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie