In de Spotlight: startup ohello
In de Spotlight: startup Ohello

In de Spotlight: startup ohello

Redactie Baaz

Wij houden van startups! Daarom zetten we vanaf nu iedere week een startup in de spotlight. Hoe is het idee voor de startup ontstaan? Waarom hebben mensen behoefte aan het product of de dienst? En wat zijn de verdienmodellen? Dat zijn een paar vragen die we aan de starters voorleggen. Deze week: ohello, een datingapp, maar dan anders.

'Alwéér een nieuwe datingapp', was onze reactie toen we het persbericht van ohello in onze mailbox kregen. Maar toen we het bericht aandachtig lazen, kwamen we er al snel achter dat dit een andere datingapp is. Met de app ohello, die 11 februari gelanceerd is, bieden de oprichters Brian de Hond (32) en Daniel Malkin (34) singles een snelle, ongedwongen ontmoeting. Waar datingapps bijna gemaakt lijken te zijn om alleen foto’s te bekijken en te chatten, kun je met ohello daadwerkelijk drie kwartier nadat je de app opent in de kroeg zitten met een wildvreemde die toevallig bij jou in de buurt is.

Je kunt snel en eenvoudig browsen naar leuke singles bij jou in de buurt. Met één druk op de knop stuur je de persoon of personen van jouw keuze een verzoekje om op een 'hello' (zo noemen de oprichters een date) te gaan en drie kwartier later doe je samen een drankje, ergens in een leuk tentje dat tussen jullie in ligt en door de app geselecteerd wordt. Je afspraak duurt drie kwartier, dan is je hello, dus het afspraakje, voorbij. Tenzij je het natuurlijk heel gezellig hebt, dan bepaal je zelf hoe laat je het maakt. Dit is meteen de onderscheidende factor van de app: geen ellenlange chatgesprekken, je hoeft niet na te denken of je dat ene berichtje nou wel of niet kunt sturen, en als je dan op date gaat, hoef je geen locatie uit te kiezen. Het draait allemaal om het 'ont-moeten'. Het is volgens de oprichters geen date, maar gewoon een 'hello'. 'Laat je checklist waar "de ware" aan moet voldoen thuis liggen en laat je verrassen door de persoon die voor je zit', aldus de twee enthousiaste oprichters.

Natuurlijk zijn we reuze benieuwd naar deze startup, daarom namen we snel contact op met Brian de Hond.

Hoe zijn jullie op het idee gekomen van ohello?

'Door frustraties met andere datingapps. Ze heten datingapps, maar eigenlijk zijn het messagingapps. We hebben een onderzoek gedaan en daar kwam onder meer uit dat je op Tinder gemiddeld 1600 keer moet swipen en driehonderd berichten moet uitwisselen voordat je met iemand op date gaat. Waarom moet het nou zo gecompliceerd? We raakten er een beetje gefrustreerd door, dus we gingen nadenken. We wilden juist dat je met een druk op een paar knoppen iemand kunt ontmoeten. Binnen een paar uur stond ons idee voor ohello op papier. Alles wat wij vonden wat 'mis' was met andere datingapps, hebben we proberen weg te nemen met ohello.'

Waarom hebben mensen behoefte aan ohello?

'Er zijn natuurlijk heel veel datingapps, maar wij proberen met onze app nét iets anders te zijn. Om erachter te komen of er behoefte is aan nog een datingapp, hebben we een onderzoekje gedaan. Daniel en ik zijn samen een weekend op De Dam gaan staan met twee kartonnen dozen en een stapel van vijftig foto’s van willekeurige mensen. Aan voorbijgangers hebben we gevraagd de foto’s met mensen met wie ze op een date zouden willen, in de doos met daarop een hart te doen, en de andere foto’s in de doos waarop we een kruis hadden gezet. Gemiddeld belandden acht foto’s in de doos met het hart. Toen we ze vroegen met wie van de vijftig personen ze op een "hello" wilden gaan, was dat aantal ineens verdubbeld. Als er niet zoveel druk op ligt, geef je mensen blijkbaar veel sneller de kans om kennis met je te maken. Dus na dit onderzoekje kwamen we erachter dat er toch vraag naar is.'

Zijn jullie nog problemen tegengekomen?

'Alles is tot nu toe van een leien dakje gegaan, even afkloppen hoor. We hebben vrij snel een investeerder en de juiste technische mensen gevonden. We zitten eigenlijk te wachten op de eerste grote tegenvaller, hopelijk komt die niet, haha. Inmiddels zijn we een half jaar bezig en nu zijn we live, dus het is afwachten hoe de komende maanden verlopen.'

Een investeerder?

'Ik ben via via bij een privé-investeerder in Amerika uitgekomen, hij wil het liefst op de achtergrond blijven. We hadden verschillende opties, maar hij bood ons de beste deal en heeft de beste connecties. Binnen een paar weken was dat rond. Het is wel spannend om met een investeerder samen te werken. Daniel en ik komen niet uit de app-wereld, we hadden daar nul verstand van, dus het is wel bijzonder om dat proces in te gaan en te zien dat mensen geïnteresseerd zijn. We hebben wel echt een investeerder nodig, het kost veel geld om een app te maken. Los van de technische kanten, moet je het onder meer juridisch ook dichttimmeren en de marketing regelen.'

Wat is jullie verdienmodel?

'De app is gratis. Op dit moment gaat het vooral om zo snel mogelijk te groeien en zoveel mogelijk gebruikers binnen te halen. Als je bijvoorbeeld kijkt naar Tinder en Facebook, was groeien in het begin ook het belangrijkste, na een aantal jaren gingen ze pas nadenken over een echt verdienmodel. Wat voor ons een logisch verdienmodel zou zijn is dat horecagelegenheden ons betalen als we mensen naar hen sturen. We hebben nu dertig restaurants/bars in Amsterdam aan ons gebonden, zij betalen nog niks, maar in de toekomst lijkt me dat een goed verdienmodel. Tinder zegt zelfs, dit is wel een hele grote jongen hoor, dat ze 500 duizend dates per dag opzetten. Als je per persoon die je naar een bar stuur, één euro krijgt, kan het best snel gaan!'

Wat zijn jullie toekomstplannen?

'Met veel succes hebben we onze app nu gelanceerd in Amsterdam. Binnen no-time werd ohello al meer dan tweeduizend keer gedownload. Op de lanceringsavond vonden al veertig "hello's" plaats. We zijn nu actief in Amsterdam, maar we willen in heel Nederland live gaan. Als dat goed gaat, willen we de wereld veroveren. Onze investeerder zit in Amerika en daar heeft hij veel connecties, dus het is een logische vervolgstap om daar naartoe te gaan. En waar we misschien ook naartoe willen is om niet alleen een datingapp te zijn, maar ook voor mensen die nieuwe vrienden in de buurt willen ontmoeten. Maar zover zijn we nog niet, eerst heel hard groeien en dan zien we verder!'

Heb je tips voor andere starters?

'Geloof in je idee en blijf kritisch. Vraag zoveel mogelijk feedback aan mensen, moedig ze aan om commentaar te hebben. Je hebt niets aan alleen maar lovende woorden.'

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie