Hoe is het met Swipe en Shop?

Hoe is het met Swipe en Shop?

Redactie Baaz
In 2015 spraken we Pamela Neelis en Nikky Hofland, bedenkers en oprichters van Swipe en Shop, een app waarmee je snel door een groot online aanbod van kleding kunt ‘swipen’.

Een soort Tinder voor mode dus. Inmiddels zijn we een jaar verder en heeft Nikky Hofland een nieuwe uitdaging gevonden. Hoe is het verder met Pamela en Swipe en Shop?

Hoe is het Swipe en Shop gegaan sinds we jullie voor het laatst spraken? 
Nikky en ik zijn destijds in het Sanomalab met de interne startup begonnen, om te experimenteren met nieuwe concepten. Daar is Swipe en Shop uiteindelijk geboren. Het aanvankelijke doel was dat het een aparte afdeling van Sanoma zou worden en dat het concept de business in zou gaan. Dat hebben we het afgelopen anderhalf jaar bewerkstelligd en het ging uiteindelijk zo goed met Swipe en Shop dat Sanoma daar verder mee is gegaan. 

En toen?
In september vorig jaar gaf FashionChick, een van de merken die onder Sanoma hangen aan dat het concept van Swipe en Shop eigenlijk heel goed bij haar past. FashionChick is een e-commerceplatform voor mode, dus dat was eigenlijk een heel logisch huwelijk. En dus zit Swipe en Shop sinds november bij FashionChick

Voelt dat niet vreemd? Van startup naar bedrijfsonderdeel?
Niet echt, we hebben nog steeds ons eigen team en de vrijheid om onze eigen beslissingen te nemen dus wat dat betreft staan we nog steeds op eigen benen. Het enige verschil is dat we nu een grote organisatie achter ons hebben

Is jullie businessmodel nog veranderd?
Ja, hoewel het geen revolutionaire veranderingen zijn. We werkten eerst op basis van cost per sale en kregen een percentage telkens wanneer er iets via onze app verkocht werd, nu we bij FashionChick zitten betalen de bij ons aangesloten webwinkels ons per click. Cost per click dus. 

Zijn dat er veel?
Was eerst een beperkt aantal webshops bij Swipe en Shop aangesloten, sinds we bij FashionChick zitten zijn er ongeveer 175 webwinkels bijgekomen. Ik denk dat we nu op zo’n 200 webwinkels zitten. Voor het merendeel van die shops is Swipe en Shop echter eerder een reclamekanaal, dan een verkoopkanaal. Waar FashionChick vooral op conversie is gericht, daar zie je dat Swipe en Shop meer voor inspiratie wordt gebruikt, online etalages kijken. Daardoor is brand awareness voor ons belangrijker dan conversie. 
 
Nu jullie samen optrekken met FashionChick zijn jullie natuurlijk flink gegroeid.
Klopt, we zijn inderdaad sterk gegroeid. Ik denk dat we nu zo’n 200.000 targets hebben gehaald. Nu zitten we ongeveer op een totaal van 150 miljoen swipes, dat zijn er 3 miljoen per week. En maandelijks hebben we 50.000 unieke gebruikers.  
 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie