Gebruik niet deze marketingclichés bij communicatie!

Gebruik niet deze marketingclichés bij communicatie!

Redactie Baaz

Natuurlijk is het zeer belangrijk om als onderneming aan marketing te doen, al is het niet iedereen zijn favoriete bezigheid. Je bent immers als ondernemer begonnen, omdat je ergens een bepaalde passie voor hebt. Je wilt dus voornamelijk bezig zijn met de ondernemingsactiviteiten, maar daar zit ook gelijk het probleem. Je hebt natuurlijk wel klanten nodig, want anders komt er weinig van je onderneming terecht.

En helaas heb je te maken met veel concurrentie en je zal dan ook aan marketing moeten doen. De juiste marketingtechniek kan voor iedereen verschillen. Naast het feit dat het belangrijk is om te weten wat je wel moet doen, is het ook belangrijk om te weten welke valkuilen je bij marketing moet vermijden. Welke marketingclichés in communicatie werken juist averechts? Na het lezen van dit artikel weet jij dit.

Clichématige retoriek

Niet elk mens is gezegend met een creatief brein en dat is duidelijk te zien aan de vele marketingclichés die je nog steeds veelvuldig ziet. Als je overigens wilt weten hoe je succesvol moet communiceren, dan kun je gebruikmaken van de diensten van een goed online marketing bureau. Maar terug naar het onderwerp: we zullen enkele voorkomende clichés uitlichten en ook vertellen waarom ze niet werken.

De klant is koning!

Deze clichématige uitspraak heb je ongetwijfeld vaak voorbij zien komen. Om drie redenen is het onverstandig om deze uitspraak, of iets wat daarop lijkt, te gebruiken. In de eerste plaats wordt het niet eens meer geregistreerd door de gemiddelde burger van de Westerse samenleving. Die krijgt namelijk zoveel reclameleuzen naar zijn hoofd geslingerd dat hij of zij er welhaast immuun voor wordt.

Daarnaast is het ook een lege uitspraak. Natuurlijk weet iedereen wel wat de frase impliceert, namelijk dat de klant centraal staat. Maar wat wordt hier dan precies mee bedoeld? Krijg je bijvoorbeeld garantie op producten, helpen mensen je mee bij het zoeken van een product? Dat is totaal niet duidelijk. Als laatste willen we nog even benadrukken dat het een ontzettende open deur is. Elk bedrijf stelt de klant namelijk centraal. Er zijn weinig bedrijven die zeggen: voor ons betekent de klant helemaal niets!

Overdrijven

In de marketingwereld wordt veel overdreven en dat is natuurlijk ook wel logisch. Als er meerdere loodgieters in een regio actief zijn, dan wil je er natuurlijk bovenuit springen. Maar overdrijven is nooit verstandig, want ook dit is clichématig. Geen enkele ondernemer is immers van plan om slechte diensten te leveren of gebrekkige producten te verkopen.

Een beetje overdrijven is natuurlijk geen probleem, maar doe het wel op een authentieke manier. Laten zien dat je goed bent in plaats van het te zeggen, werkt natuurlijk ook een stuk beter. Dan zijn mensen sneller onder de indruk.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie