Drie redenen om je funnel-to-cash proces te optimaliseren

Drie redenen om je funnel-to-cash proces te optimaliseren

Redactie Baaz

Funnel-to-cash: het gehele proces binnen de zakelijke dienstverlening, van het eerste
klantcontact tot het uiteindelijk uitsturen van facturen. Een traject dat goed georganiseerd moet zijn. Wanneer dit niet zo is, kan dit grote gevolgen hebben voor je bedrijf, de medewerkers en je klanten. Want in tegenstelling tot bedrijven die producten verkopen, zoals fietsen of kleding, richt de zakelijke dienstverlening zich op het leveren van kennis, expertise en oplossingen voor specifieke problemen. Deze kennis en expertise moeten worden vertaald in klantwaarde. Maar om waarde toe te  kunnen voegen bij klanten, moet je bedrijf zelf ook van waarde zijn. In deze blog bespreken we de drie redenen waarom het optimaliseren van je funnel-to-cash proces nodig is om waarde toe te voegen, zowel aan jouw eigen organisatie als bij klanten.

Grip op urenregistratie en facturatie

Omdat het funnel-to-cash proces vrijwel allesomvattend is, is het cruciaal dat dit goed is ingericht. Maar dit gaat niet zonder uitdagingen. Een van de grootste hiervan zal voor de meesten bekend zijn: voorfinanciering. Er verstrijkt vaak veel tijd tussen het boeken van uren en het factureren van kosten. En wanneer je uren en kosten niet onmiddellijk factureert, ontstaan er vertragingen en duurt het langer voordat je betaald wordt voor je geleverde diensten. Het feit dat je alles zelf moet voorfinancieren brengt ook een aanzienlijk financieel risico met zich mee. Zo kan het zijn dat je daardoor als bedrijf niet genoeg cashflow hebt om lopende kosten te dekken, zoals salarissen en overige uitgaven. Wanneer je het proces van urenregistratie en facturatie optimaliseert, krijg je er grip op en daarmee meer controle over je inkomsten en uitgaven. Vanuit deze positie is het een stuk makkelijker om verdere groei te realiseren. Daarnaast voeg je ook een stuk betrouwbaarheid toe richting klanten, omdat zij daar het geoptimaliseerde proces altijd kunnen rekenen op tijdige facturatie.

Je laat tools voor je werken, niet tegen je

Om controle te krijgen over financiën en facturatie, ben je afhankelijk van tools. En door de zee van mogelijkheden op dit gebied, is het moeilijk om te juiste te kiezen. Het resultaat? Organisaties die gebruikmaken van veel verschillende tools voor verschillende processen. Vaak verloopt dit natuurlijk: bedrijven die klein beginnen, starten vaak met programma’s als Excel, om vervolgens de gereedschapskist met tools steeds verder uit te breiden. Maar hier schuilt ook het gevaar. Want dit betekent dat het aantal systemen samen met je bedrijf mee blijft groeien. Dit brengt onoverzichtelijkheid met zich mee, vooral omdat het gros van de systemen niet in staat is om onderling met elkaar samen te werken. Het gevolg hiervan is dat ‘technical debt’ razendsnel opbouwt en dat verouderde systemen en niet-geoptimaliseerde processen het funnel-to-cash proces vertragen of zelfs tegenwerken. Dit kan leiden tot operationele problemen bij het uitvoeren van taken. Om ervoor te zorgen dat de technical debt niet nog verder kan groeien, is het belangrijk om te investeren in moderne systemen die idealiter onderling samenwerken. Door te investeren in een platform dat verschillende functies integreert, zoals CRM, projectmanagement en financiën, verbeter je de efficiëntie
van je bedrijf, verminder je technical debt en krijg je een beter inzicht in bedrijfsprestaties.

De toekomst is datagedreven

Om als zakelijke dienstverlener in deze tijd goede bedrijfsbeslissingen te kunnen nemen, is inzicht in en controle over data essentieel. Datagedreven systemen bieden waardevolle inzichten in jouw funnel-to-cash proces, waardoor je in staat bent om beter te reageren op veranderingen en prestaties kunt verbeteren. Met data onder de motorkap kunnen bedrijven ook beter trends identificeren en weloverwogen beslissingen nemen. Een mooi voorbeeld van wat je kunt bereiken met data gedreven werken is het creëren van een 360-graden klantbeeld op basis van bedrijfsdata. Door verschillende gegevensbronnen te integreren, krijg je een beter beeld van jouw klanten en kun je hierop inspelen. Dit stelt hen in staat om gepersonaliseerde ervaringen te bieden, behoeften beter te begrijpen en tailormade oplossingen te leveren. Hiermee vormt een 360-graden klantbeeld de basis voor effectieve marketing, waardoor je ook je business impact vergroot. Door de business impact van een geoptimaliseerd funnel-to-cash proces te kwantificeren, kunnen bedrijven ook de
Return on Investment van hun investeringen beter begrijpen en makkelijker bijsturen waar nodig.

Alles draait om inzicht en controle

Een goed georganiseerd funnel-to-cash proces, ondersteund door datagedreven tools en systemen, legt de basis voor succes in de zakelijke dienstverlening. Met een duidelijk beeld van klantbehoeften, efficiënte processen en een gezonde cashflow versterk je jouw positie op de markt en voeg je waarde toe, niet alleen aan jouw eigen organisatie, maar ook voor klanten. Met het oog op de toekomst, waarbij je kunt denken aan groei of overname van je bedrijf, is het belangrijk om je goed te informeren over welke keuzes je maakt. Wat zijn de toekomstdoelen en welke stappen zijn nodig om die te bereiken? De focus verschuift van bedrijfsadministratie, dat vaak gezien wordt als een noodzakelijk kwaad, naar een effectieve
inrichting vanwege de belangrijke rol dat het speelt. Door handmatige processen te
automatiseren, kun je de tijd die hieraan besteed wordt minimaliseren. Zo bespaar je kosten en tijd, wat weer ten goede komt aan de groei en ontwikkeling van het bedrijf.

 

Tekst door: Bas van Woudenberg, Sales Director bij Conclusion MBS.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie