Detectiesysteem Ford Focus verkleint impact van gaten in weg

Bart Remmers
Automobilisten in veel regio's van Europa hebben te maken met een wegdekcrisis. Deze is dit jaar op sommige plekken nog versterkt door de 'Russische beer': de ijskoude luchtstromen die voor winterse omstandigheden zorgden en die de wegen nog slechter maakten. Ook deze hete zomer zal zijn tol gaan eisen.

In Engeland en Wales werd het afgelopen jaar gemiddeld om de 21 seconden een gat in het wegdek gerepareerd. In Italië heeft de stad Rome eerder dit jaar toegezegd 50.000 gaten te dichten in één maand en er is een onderzoek ingesteld naar de toestand van de wegen in de stad.** In Keulen werden er meer dan 6000 gaten gemeld na de uitzonderlijke koude winter van dit jaar.

Veroorzaken van schade

Slecht wegdek maakt het reizen niet alleen oncomfortabel: harde stoten kunnen ook schade veroorzaken aan de velgen, banden en ophanging van een auto, met hoge reparatiekosten voor auto-eigenaren tot gevolg.

Ford helpt de impact van beschadigde wegen beperken voor bestuurders van de nieuwe Ford Focus via de introductie van een innovatieve detectietechnologie voor gaten in het wegdek. Het systeem voelt wanneer een wiel in een gat ‘valt’ en past de vering van het wiel zodanig aan dat het wiel er niet helemaal invalt.

Snellere reactie

Doordat de band en de velg niet zo ver naar beneden zakken, stoten ze niet zo hard tegen de andere kant van het gat. De achterwielophanging kan nog sneller reageren dan de voorwielophanging, omdat het voorwiel al een waarschuwing naar het achterwiel stuurt voordat dat het gat bereikt. Dat speelt zich allemaal af in een fractie van een seconde. 

'Onze technici zijn altijd op zoek naar de zwaarste wegen om onze wielophanging tot het uiterste te testen, maar we merken steeds vaker dat de slechte wegen ons opzoeken', zegt Guy Mathot, vehicle dynamics supervisor van Ford Focus. 'Gaten in het wegdek vormen een probleem dat niet snel zal kunnen worden opgelost, maar met onze geavanceerde wielophangingstechnologie kunnen we de impact ervan verkleinen.'

Continuously Controlled Damping-technologie

Het nieuwe detectiesysteem in de Focus is onderdeel van de optionele Continuously Controlled Damping-technologie, die om de 2 milliseconden de input van de de wielophanging, de carrosserie, en het stuur- en remgedrag meet. Op basis daarvan wordt de reactie van de wielophanging continu aangepast, voor een zo hoog mogelijk rijcomfort. 

Ford ontwikkelt de wielophangingssystemen met behulp van een speciaal aangelegde weg op de testlocatie in België die bestaat uit exacte replica’s van de grootste wegdekgaten en -gevaren ter wereld. Technici verfijnen de systemen verder door honderden testuren te maken op uiteenlopende openbare wegen in Europa. Daarbij worden de belasting en druk op de ophanging gemeten met apparatuur die vergelijkbaar is met de apparatuur waarmee seismologen aardbevingen onderzoeken.

afbeelding van Bart Remmers
Door: Bart Remmers

Bart Remmers | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Bart