De vier belangrijkste vragen die je jezelf moet stellen om jouw bedrijfsfeest tot een succes te maken

De vier belangrijkste vragen die je jezelf moet stellen om jouw bedrijfsfeest tot een succes te maken

Redactie Baaz

Een bedrijfsfeest organiseren: het lijkt eerst zo makkelijk, maar al snel blijkt er een stuk meer bij te komen kijken dan je in eerste instantie dacht. Hoe maak je die hele organisatie weer wat simpeler?

Als ondernemer houd je vooral van één ding: ondernemen. Toch weten we allemaal dat de boog niet altijd gespannen kan zijn. Zo nu en dan moet je ook werken aan de goede sfeer binnen het team, en hoe doe je dat nou beter dan met een bedrijfsfeest? Helaas kan de organisatie daarvan al snel een onoverzichtelijke brei worden. Waar moet je überhaupt beginnen? Wij bieden je wat hulp, in de vorm van een viertal vragen. Beantwoord die voor jezelf en voilà: je bent al een heel eind verder.

Waarom organiseren we eigenlijk iets?

Het klinkt misschien als een open deur, maar als je je deze vraag stelt, weet je eigenlijk waar je moet beginnen en eindigen. Een feest heeft altijd wel een reden: heb je net een grote opdracht binnengehaald of afgerond, gaat een waardevolle collega na jaren trouwe dienst weg, of is het weer tijd voor het jaarlijkse feestje voor Kerst? Wat er ook te vieren valt, de insteek is anders als het doel anders is. Denk goed na over wat je wilt bereiken, en dan pas over het hoe.

Wat vindt mijn personeel leuk?

Ook dit klinkt erg vanzelfsprekend, maar misschien helpt het om juist eens met een wat minder vanzelfsprekend iets te komen. Huur je elk jaar diezelfde dj in waar iedereen maar een beetje beleefd op heen en weer staat te wiebelen, dan is het misschien eens tijd voor wat anders… maar dan moet je natuurlijk wel weten wat iedereen vond. Maak dus eens een rondje langs je werknemers en vraag bijvoorbeeld wat ze goed en slecht aan het vorige feest vonden. Zo voorkom je al snel dat je, jaar in-jaar uit, in dezelfde valkuil valt.

Wie komt er en hoeveel ruimte heb ik dan nodig?

Als je eenmaal weet wat je wilt gaan doen, kun je een redelijke schatting maken hoeveel ruimte je nodig hebt. Dit hangt natuurlijk wel af van wie er komt: gaat het om een bescheiden feestje voor je projectteam of afdeling, of staat de hele organisatie op de gastenlijst? Ideaal is het natuurlijk als je zelf een locatie hebt om alles kwijt te kunnen, maar wees realistisch: dat dakterras is misschien geschikt om tijdens de lunch wat bij te kletsen met je collega’s, maar is het ook veilig als je er met 40 man staat? Als het antwoord daarop niet een overtuigend ‘ja’ is, kun je misschien beter op zoek gaan naar een alternatieve locatie. Dat kost misschien wat, maar zal ook veel problemen voorkomen.

Wat hebben we nodig?

Je bent er bijna: je weet waarom je iets organiseert, waar je je personeel blij mee kan maken en de perfecte locatie is ook gekozen. Dan rest er nog een heel belangrijk punt: wat hebben we eigenlijk allemaal nodig? Het eten en de drankjes zijn ingekocht, maar heb je er ook aan gedacht hoe je die wijnflessen de hele dag goed gekoeld gaat houden? In dat geval is het allesbehalve een overbodige luxe om een goede wijnkoelkast te hebben staan, want tenzij je glühwein serveert, wordt niemand er gelukkig van als ze te warme wijn krijgen. Maar ook voor de niet-alcoholdrinkende werknemers is het fijn als er wat voor ze klaarstaat. Denk bijvoorbeeld eens aan koffie die beter smaakt dan wat er elke dag uit de koffiemachine op de gang komt. Via de KoffieCentrale kun je allerlei soorten ambachtelijk gebrouwen koffie krijgen waar je wél met een voldane glimlach een slok van neemt. Regel die dingen, en dan weet je zeker dat je collega’s je nog lang zullen complimenteren om hét beste bedrijfsfeest in tijden.
 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie