De duurzaamste drop ter wereld

De duurzaamste drop ter wereld

Redactie Baaz

November 2023 is het eindelijk gelukt: Klepper & Klepper, bekend van De Beste Drop Ooit, mag zich B-Corp noemen. Uniek voor een dropmerk. Met deze mijlpaal bevindt Klepper & Klepper zich in het gezelschap van prachtige merken als Tony Chocolonely, Dopper, Fairphone en Triodos. Uiteenlopende grote namen die met elkaar gemeen hebben dat ze duurzaamheid, transparantie en sociale impact hoog in het vaandel dragen.

Huub Klepper, samen met zijn vader Willem eigenaar van Klepper & Klepper, is er beretrots op. Maar ze zijn nog lang niet klaar: ‘De erkenning van B-Corp is meer dan een mijlpaal, het is vooral ook een aanmoediging. Deze erkenning vertelt ons dat we op de goede weg zitten en vooral zo moeten doorgaan. Het is ook een soort stok achter de deur. Een friendly reminder dat we progressie moeten blijven maken. Stilstand is achteruitgang. We moeten niet alleen naar ons product en de verpakking kijken, maar ook naar onze bedrijfsvoering en de keten. Wat dat betreft helpt de B-Corp-status ons om onze naam waar te blijven maken: dit is en blijft De Beste Drop Ooit.’

Hoe is ze dat gelukt? Hoe heeft een klein dropmerk dat begonnen is op de markt van Alkmaar het voor elkaar gekregen om zich B-Corp te mogen noemen? Laten we, om die vraag te beantwoorden, even terug gaan naar dat begin. Naar het ontstaan van De Beste Drop Ooit.

Er was eens een marktkoopman…

In het jaar 2015 stond Willem Klepper precies 25 jaar op de markt. Een heuglijke gebeurtenis die hij graag op een bijzondere manier wilde vieren. Hij had een idee. Een dropje. Zelf ontwikkeld. Met zijn naam erop. Om zijn vaste klanten te bedanken. De klanten die al 25 jaar in weer en wind naar zijn kraampje kwamen om drop en snoep te kopen. Willem Klepper: ‘Op Valentijnsdag 1990 stond ik voor het eerst op de markt. Op Valentijnsdag 2015 wilde ik mijn klanten verrassen met de lekkerste drop ooit.’

Willem had nog een oud recept liggen. Van een dropje dat weliswaar ontzettend lekker was, maar niet goed droogde. Het dropje plakte. Samen met zijn zoon Huub ging hij op zoek naar een fabrikant. En toen ze die fabrikant gevonden hadden, gingen ze met het recept aan de slag. Om te kijken of ze het konden verbeteren. Dat lukte.

Zijn klanten waren razend enthousiast. Willem Klepper: ‘De reacties waren overweldigend. Zo’n lekker dropje hadden ze nog nooit geproefd.’ Het dropje kwam in de volksmond bekend te staan onder de naam Klepperdrop en maakte al snel furore. Dat merkte Huub Klepper, die nog geregeld samen met zijn vader op de markt stond, ook. Huub: ‘Ik werkte destijds als account manager bij Heineken en begon wel een beetje verstand te krijgen van commercie. Toen ik zag hoeveel het dropje van mijn vader losmaakte bij de mensen begreep ik wel dat we iets bijzonders te pakken hadden.’

Om kort te gaan: Klepper & Klepper besloten om van de markt van Alkmaar de stap naar de complete Nederlandse markt te maken.

Zoals gezegd stond de drop bekend als de lekkerste drop ooit. Bovendien bleek de drop geen gluten en ook geen gelatine te bevatten. Dat was niet bewust zo gedaan, maar het was natuurlijk wel mooi meegenomen. Want daardoor was de drop zowel geschikt voor mensen met een glutenallergie als voor vegetariërs en veganisten. Gelatine is immers gemaakt van dierlijk vet.

Als je drop door je klanten de lekkerste drop ooit genoemd wordt en deze geen gluten en ook geen gelatine bevat, is er maar één conclusie mogelijk: dit is De Beste Drop Ooit. En zo hadden Klepper & Klepper hun naam.

De opmars van De Beste Drop Ooit

De Beste Drop Ooit in de smaak volzoet was een groot succes. Zo’n groot succes dat Klepper & Klepper besloten een tweede dropje op de markt te brengen: een mildzoute variant. Ook weer zonder gluten en gelatine. Maar dit keer met echt zeezout. En niet zomaar zeezout, het was Keltisch Zeezout. Ongeraffineerd, met de hand geschept uit de zoutmoerassen van het Franse schiereiland Guérande. Volgens kenners het beste zout ter wereld.

Na de mildzoute variant volgde de honingdrop. Zonder gluten en gelatine uiteraard. En mét echte honing. Nu is honing zoals bekend afkomstig van bijen. En daar wordt niet door elke imkers op even verantwoorde wijze mee omgegaan. Huub Klepper: ‘De meeste honing die je in de supermarkt vindt, is afkomstig uit Egypte. Wij willen onze ingrediënten het liefst zo dicht mogelijk bij huis halen, om zo onze ecologische voetafdruk zo klein mogelijk te houden.’ Het was dus zaak om Nederlandse imkers te vinden die hun honing op zo’n manier winnen dat het de bijen helpt. Want zoals bekend zijn bijen essentieel voor het verspreiden van zaden en daarmee voor de biodiversiteit van stad en land. Gelukkig, als je een beetje goed zoekt, zijn er daar genoeg van te vinden in Nederland.

Ook de honingvariant (met 12% echte honing) van De Beste Drop Ooit werd een groot succes. Tijd om weer een nieuwe smaak te zoeken: laurierdrop. Gemaakt met echte laurierolie, afkomstig uit een biologische laurierkweker in Brabant. En toen kwam de vijfde smaak. De vijfde smaak, vond Huub Klepper, moest umami worden: ‘Je hebt soms van die ideeën waarvan je meteen weet: dit klopt. Die vijfde smaak is ontdekt door een Japanner. Hij proefde dat er naast zoet, zuur, zout en bitter nog een smaak was. Een smaak die al die smaken min of meer in zich verenigde. En dat noemde hij umami. Je proeft het ook in ketchup, parmezaan en zeewier.’

Dat laatste werd het smaakbepalende ingrediënt van het eerste officiële umami-dropje in de wereld. Drop met zeewier, je moet er maar opkomen. Willem Klepper: ‘Dit is het enige dropje dat wij hebben die door sommige mensen echt smerig wordt gevonden. Maar anderen lopen er juist mee weg en vinden hem echt heerlijk. En dat is goed. Een beetje tweestrijd is gezond.’

Tijd om verder te kijken en álles duurzaam te maken

Met de duurzaamheid van de drop zelf zit het dus wel goed. De ingrediënten worden zoveel mogelijk uit Nederland gehaald om de transportkosten minimaal te houden. En alle natuurlijke ingrediënten worden gewonnen met respect voor mens en natuur. Doordat De Beste Drop Ooit geen gelatine bevat, zitten er geen dierlijke producten in en zijn alle dropjes vegan. Met uitzondering van de honingdrop, want voor honing heb je bijen nodig en bijen zijn dieren. De honingdrop van De Beste Drop Ooit is dus vegetarisch. De overige vier smaken mogen het vegan-label tonen op de verpakking.

Over die verpakking gesproken: het was hoog tijd om die net zo duurzaam te maken als het dropje dat er in zit. In 2022 hebben Klepper & Klepper heel hard gewerkt om ervoor te zorgen dat de verpakking composteerbaar werd. Dat is gelukt en dat wordt ook erkend door twee officiële duurzaamheidslabels. Huub Klepper: ‘Pak er maar een zakje met De Beste Drop Ooit bij. Daar onderaan, naast de smaakaanduiding, zie je ze staan: het kiemplantje van Milieucentraal en het FSC-keurmerk. Alles d’rop en eraan dus!’

Het kiemplantje voor composteerbare verpakkingen

Het logo van een kiemplantje is afkomstig van Milieucentraal en betekent dat de verpakking van De Beste Drop Ooit is gemaakt van bioplastic. Bioplastic is een kunststof die gemaakt is van planten, zoals maïs, suikerriet of aardappels. De verpakkingen van De Beste Drop Ooit zijn gemaakt van cellulose uit speciaal daarvoor aangeplante bossen. Daarmee is De Beste Drop Ooit de enige drop ter wereld waarvan de verpakking composteerbaar is! En dat verdient wel zo’n kiemplantje op de verpakking.

Het FSC-keurmerk voor gecertificeerd hout

De verpakkingen van De Beste Drop Ooit zijn deels gemaakt van papier. Het hout dat gebruikt wordt om de verpakkingen van De Beste Drop Ooit te maken, is afkomstig uit een FSC-bos. Dit betekent dat ze op een verantwoorde manier worden beheerd, zodat het gezonde bossen blijven. Een FSC-bos mag bijvoorbeeld niet worden omgezet in een soja- of palmolieplantage. Of eindigen als veeteeltgebied. Huub Klepper wil het belang van deze bescherming graag even onderstrepen: ‘Gezonde bossen zijn essentieel voor de leefbaarheid van onze planeet. Een goed beheerd bos is in staat grote hoeveelheden CO₂ op te nemen en vast te leggen om zo de klimaatverandering tegen te gaan. Bovendien zijn ze een bron van biodiversiteit.’

Voor gek verklaard

Om een B-Corp-certificaat te ontvangen moet je verder kijken dan je product. Naast eerlijke ingrediënten en een plasticvrije verpakking is het noodzaak sociale impact te maken. De mens is immers ook onderdeel van deze planeet. Bij Klepper & Klepper zijn ze daarom ook altijd op zoek naar nieuwe manieren om een positieve impact te maken op hun omgeving. Een klein voorbeeld: De Beste Drop Ooit is bewust niet te vinden in de supermarkten, maar enkel in kleinere speciaalzaken. Op het eerste gezicht heeft dat niks met duurzaamheid te maken, maar Klepper & Klepper zien dat anders. Willem Klepper: ‘Ik sta zelf op verschillende markten. Daar komt de hele samenleving langs. Om de leefbaarheid in steden en dorpen op peil te houden, is het van groot belang dat je de plaatselijke middenstand steunt. Kleine speciaalzaken zijn essentieel. Kijk, wij willen met De Beste Drop Ooit meer dan een lekker dropje op de markt zetten. Waar we kunnen, willen we bijdragen aan een betere wereld. Dat klinkt misschien een beetje erg ambitieus uit de mond van een marktkoopman, maar dat maakt me niet uit. Wij zijn wel vaker voor gek verklaard.’

Dit is een artikel uit Baaz 1.2024. Lees hem nu digitaal: Baaz 1.2024!

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie