Waarom ondernemers analytics niet kunnen negeren

Redactie Baaz
Big data begint een containerbegrip te worden, met big data-moeheid als bijverschijnsel. Veel ondernemers die ik spreek laten de ‘hype’ dan ook liever aan zich voorbij gaan en over aan de ‘grote’ bedrijven. Die hebben immers ook veel meer data. Misschien wel, maar het gaat ook niet alleen om de hoeveelheid gegevens, het gaat erom wat je ermee doet. En juist wat dat laatste betreft, liggen er voor het middenbedrijf nogal wat kansen.

Veel ondernemers baseren veel van hun besluiten op onderbuikgevoel en zijn hier ook succesvol mee. De data die hiervoor wordt gebruikt is doorgaans slechts twintig procent van de totale hoeveelheid data binnen de organisatie. De overige tachtig procent wordt als niet relevant beschouwd en blijft onbenut. Een raar idee, zeker als je bedenkt dat hier met hulp van analytics nieuwe inzichten, die juist de basis zijn voor innovatie, uit gehaald worden

Innovate or die

Ik merk dat zodra het woord analytics valt, het gesprek al snel stilvalt. Veelgehoorde reacties zijn: Welke processen moeten we daarvoor aanpassen? En hoe gebruiken we dit? Zulke investeringen zijn we te klein voor. Eigenlijk gaat het toch gewoon goed zoals het nu gaat? Big data als hype en analytics als ingewikkeld afschrikmiddel. Het verhaal wordt er niet sterker op. Maar hoe lang gaat het goed? De wereld verandert zo snel dat de uitspraak ‘innovate or die’ toepasselijker is dan ooit. Het gaat doorgaans ook goed, maar het kan altijd beter. En waarom alleen zoeken naar antwoorden op de bekende vragen als de technologie voor handen is om echt het verschil te maken? Analytics zorgt ervoor dat je vragen gaat stellen die je zelf nooit had kunnen bedenken. Je ziet in de praktijk ook dat organisaties die informatie strategisch inzetten om keuzes te maken, zich echt weten te onderscheiden.

En zo eng is het niet. De it-afdeling hoeft niet te vrezen voor meer beheer en weer een nieuwe applicatie erbij. Analytics kan ook laagdrempelig, op een self-service manier in de cloud worden afgenomen en gebruikt. Hiermee kan bijvoorbeeld een sales manager zelf doorklikken op zijn data en ontdekken waar de meeste winst te behalen valt. En dit kan nog weleens tot verrassende nieuwe vragen en inzichten leiden.

Bedrijfskapitaal

Je kunt als ondernemer niet op iedere hype of ontwikkeling inspringen, maar tachtig procent van je data laten verpieteren lijkt me zeker geen optie. Het is bijna een schot voor open doel. Rest nog de vraag: Wie is eerder bij de bal om hem in te schieten, jij of je concurrent?

afbeelding van Redactie Baaz

Redactie Baaz | Redactie

Bekijk alle artikelen van Redactie