‘Het mvo-beleid kan veel ambitieuzer’
Willem Lageweg: ‘Het mvo-beleid kan veel ambitieuzer’

‘Het mvo-beleid kan veel ambitieuzer’

MVO
Redactie Baaz
Maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo) staat bij veel bedrijven inmiddels op de agenda. Een goede ontwikkeling, maar volgens Willem Lageweg, directeur MVO Nederland, zijn er nog flinke stappen te maken.

De afgelopen jaren is de aandacht voor maatschappelijk verantwoord ondernemen flink toegenomen. Veel bedrijven zien het dan ook inmiddels min of meer als de norm voor zakendoen en doen hun best om socialer en milieubewuster te ondernemen. Toch blijkt uit onderzoek van MVO Nederland in het kader van de Week van de Ondernemer dat er nog veel winst te behalen valt, vooral in het buitenland. ‘Het is voor veel bedrijven, vooral mkb’ers, ook lastig te beinvloeden,’vertelt Willem Lageweg, directeur MVO Nederland. Hij ziet graag dat sectoren collectief aan de slag gaan met mvo gerelateerde problematiek, vooral omdat dit de uitvoering van beleid in het buitenland vergemakkelijkt.

Samen sterker

‘We kennen allemaal de incidenten in de kledingindustrie, waar vorig jaar 1100 mensen overleden in een fabriek die totaal niet veilig was. Hier werd alleen maar goedkope kleding geproduceerd en je ziet de verontwaardiging over deze gevallen toenemen. Gelukkig zie je ook dat dit door de sector goed wordt opgepakt, die hebben inmiddels een meerjarenprogramma waarin het bedrijfsleven en de retail samen dit soort vraagstukken oppakt’, aldus Willem. Zo proberen zij het loon in de kledingfabrieken omhoog te krijgen, maar in samenwerking met de Nederlandse regering ook het beleid ten aanzien van veiligheid collectief aan te pakken. ‘Zorgen dat de bouwvoorschriften worden nageleefd is al een goede eerste stap. Collectief sta je veel sterker, maar het is niet in één dag gedaan.’

MVO Nederland ondersteunt bedrijven ook actief in het opzetten van mvo-beleid en ziet veel voorbeelden van sectoren waar dit goed wordt opgepakt. ‘Er zijn honderden bedrijven die ambitieus met mvo aan de slag gaan, die zien we dagelijks voorbij komen. Dat zijn de aanjagers, de koplopers. Maar als je kijkt naar de grote groep, het peleton, dan zie je dat ze moeite hebben om heel ingewikkelde sociale en veiligheidsvraagstukken op te pakken. Het besef en de ambities liggen daar nog te laag.’ Zo ziet Willem dat er in sectoren als de speelgoedindustrie, huishoudelijke artikelen en elektronica nog grote stappen kunnen worden gezet.

Wat kan er beter bij mijn bedrijf?

De stichting probeert ondernemers ook handvatten te bieden hoe ze effectief met mvo-beleid aan de slag kunnen. ‘Bijvoorbeeld met de MVO Risico Checker, een digitale tool waarmee je als bedrijf in vijf tot tien minuten je producten kunt checken en de risico’s die spelen op dat gebied inzichtelijk maakt. Vervolgens leveren we ondernemers hulpmiddelen hoe ze deze kunnen beperken.’ Bedrijven hebben ook voordeel van een goed mvo beleid. ‘Het leidt tot innovatie, betere relatie met leveranciers, hogere betrokkenheid van je personeel, wat weer leidt tot minder verloop en verzuim. Mensen willen graag betrokken zijn bij dingen die goed zijn voor de wereld.’

Willem roept bedrijven vooral op om ambitieuzer te worden op het gebied van mvo. ‘Veel bedrijven staan er positief tegenover en hebben de praktische en makkelijk in te voeren beleidszaken beetgepakt, maar de complexere vraagstukken vergen meer tijd en energie. Je loopt daarmee risico’s om betrokken te raken bij incidenten. Het licht staat op groen voor ambitieuzer mvo beleid bij bedrijven, maar nu moet er worden doorgepakt!’

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie