ZyXEL One Network Solution: Eén oplossing voor al je beheervraagstukken

ZyXEL One Network Solution: Eén oplossing voor al je beheervraagstukken

Redactie Baaz
Het beheer van al je netwerkapparatuur is voor veel ondernemers een ware nachtmerrie. Peter Bos van ZyXEL wil daar een einde aan maken. ‘ZyXEL’s One Networkoplossing levert enorme tijdswinst op voor de IT-beheerder.’

Met ZyXEL’s gratis One Network Utility wil het bedrijf een einde maken aan problemen met het toevoegen van nieuwe apparatuur en de slechte onderlinge samenwerking tussen netwerkonderdelen. Volgens Peter Bos, Head of Channel bij ZyXEL Benelux, zijn ondernemers op dit moment te veel tijd kwijt aan het instellen en uitrollen van hun IT. ‘De visie van ZyXEL is het proberen te bereiken van één enkele geïntegreerde netwerkoplossing voor onze klanten. Daarvoor hebben we dit platform opgesteld. Vanuit één plek stuur je al je ZyXEL-apparaten aan en worden deze gemakkelijk herkend.’ Geen gedoe meer met zoektochten naar ip-adressen van apparatuur, maar direct herkennen en instellen.

BETAALBAAR EN EFFICIËNT

‘We hebben echt een end-to-endoplossing gemaakt. Om die reden sturen we er dan ook op aan dat ondernemers steeds meer één oplossing gaan gebruiken voor hun IT’, legt Peter uit. Hiermee wordt het probleem ondervangen dat wanneer er iets niet goed loopt, alle leveranciers naar elkaar gaan wijzen en melden dat het probleem vooral niet bij hun ligt. ‘Dat komt niet meer voor als al je apparatuur van hetzelfde merk is.’ Vooral op het gebied van kostenefficiëntie kan ZyXEL het verschil maken voor ondernemers, meent Peter. ‘Je hoeft geen enorme kosten meer te maken voor het opzetten van een netwerkplatform.’ Met de focus van ZyXEL op het middensegment van de markt is de oplossing daarnaast uitermate geschikt voor mkb-gebruik. ‘De tijdswinst voor de ITbeheerder is enorm. Als er problemen zijn, zoals een switch die uitvalt of een accesspoint dat niet meer werkt, kun je dit heel snel troubleshooten in het systeem. Daarnaast bouw je een historie op van alle data, waardoor je bottlenecks op tijd kunt zien en nieuwe problemen kunt voorkomen.’ Door de plug and play-opzet van de One Network Solution heeft je IT-specialist geen extra training nodig om gebruik te maken van het platform.

VOORUITBLIK

Vooruitkijkend op het komende jaar is Peter positief gestemd over de positie van ZyXEL. ‘We zijn druk bezig met innoveren. De line-up van producten is goed onder handen genomen op het gebied van security. De hele lijn is dit jaar vervangen en we hebben de snelheden flink aangepast om tegemoet te komen aan de wensen in de markt. Daar is een hele grote slag geslagen.’ De focus komt komend jaar dan ook te liggen op de problemen waar klanten tegenaan lopen en hoe die het beste kunnen worden opgelost. ‘Onze positie in switches willen we komend jaar uitbreiden en ook op het gebied van wireless hebben we fl inke stappen gezet. Maar volgend jaar staat echt in het teken van de oplossing’, vertelt Peter. ‘We proberen onze partners actief te betrekken bij onze producten en hoe klein een project ook is, we proberen een probleem waar zij mee zitten echt op te lossen. Dat willen we komend jaar samen met de resellers naar onze klanten brengen. ZyXEL is een betrouwbare partner en dat willen we ook laten zien.’

DIRECT ASSISTENTIE

Er zijn volgens Peter flink wat opties om ondernemers met een probleem te assisteren. ‘We kunnen een reseller inschakelen, een van onze partners of de klant kan direct naar ons komen met een probleem. We kunnen dan via bijvoorbeeld een Teamviewer sessie op afstand bij de klant inloggen en kijken wat er moet gebeuren en het probleem eventueel verhelpen.’ Het is zelfs mogelijk om met de divisie in Taiwan te schakelen. ‘De kracht van ZyXEL is dat wij, als we zien dat er behoefte is aan bepaalde bugfixes of features, de mogelijkheid hebben hier op in te spelen. We kunnen voorstellen doen aan het Taiwanese hoofdkantoor, die deze door kunnen voeren in de nieuwste firmware-updates. Op die manier proberen we echt met onze klanten mee te denken.’ De ZyXEL One Network Utility is volgens Peter voor het bedrijf ook de eerste stap naar het beheer in de cloud. ‘Daar gaat alles naartoe op dit moment en we hopen halverwege volgend jaar die overstap te kunnen maken. Dan wordt de informatie van switches en accesspoints in de cloud bewaard en kun je van daaruit de configuratie doen en updates uitrollen. Het grote voordeel hiervan is dat je niet meer op kantoor aanwezig hoeft te zijn om je netwerkdevices te beheren. Stel, je hebt een netwerk van vijftig accesspoints en dat wil je uitbreiden met nog eens vijftig punten, dan kun je vanuit de cloud in één keer die hele groep configureren. Je hangt de accesspoints op en al het werk is praktisch al gedaan. Op die manier groeit je netwerk gemakkelijk mee met je bedrijf.’

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie