Zweeds techbedrijf voor pakketbezorging Instabox betreedt Nederlandse markt en neemt Red je Pakketje over

Redactie Baaz
Instabox, een next-gen techbedrijf dat pakketbezorging voor e-commerce vernieuwt, start op de Nederlandse markt met een ambitieuze strategie. Een belangrijke stap hierin is de overname van pakketdienst Red je Pakketje. Deze combinatie leidt tot een compleet aanbod van pakketsortering, last mile delivery, thuisbezorging, leveringen bij pakketautomaten, retourservices zonder labels en flexibiliteit om tijdens de levering de bestemming te veranderen.

Instabox is opgericht in 2015 in Stockholm en exploiteert het meest uitgebreide netwerk van pakketkluisjes in Scandinavië. Met partners als H&M en IKEA levert Instabox de online aankopen van miljoenen consumenten, voornamelijk via kluisjes maar ook via emissievrije bezorging per fiets. Hun technologieplatform biedt real-time, end-to-end tracking van alle leveringen, waardoor optimalisatie bij elke stap in het proces mogelijk is. Het efficiënt verzamelen van leveringen via een hyperlokaal fulfilment-netwerk biedt niet alleen voordelen op het gebied van snelheid, gemak en kosten, maar creëert ook duurzame bezorgopties voor zowel consumenten als winkeliers. Consumenten kunnen tot op het laatste moment kiezen waar ze hun pakketje willen laten leveren, en kunnen de kluisjes ook gebruiken om hun aankopen makkelijk te retourneren.

Instabox groeit met meer dan 300 procent op jaarbasis. De toetreding tot de Nederlandse markt volgt op een aankondiging van een financiering van 75 miljoen euro eerder dit jaar, geleid door investeerder EQT Ventures.

Last-mile delivery

Met de overname van Red je Pakketje versnelt Instabox de ambitie om een ​​revolutie teweeg te brengen in last mile-leveringen. Red je Pakketje is als bedrijf jaarlijks verdubbeld voor vijf opeenvolgende jaren en heeft een sterke aanwezigheid in de markt weten te bemachtigen. Het gezamenlijke bedrijf biedt een compleet aanbod aan consumenten en winkeliers, met zowel locker- als thuisbezorging. De twee bedrijven hebben vergelijkbare opvattingen over hoe ze zich moeten richten op de consumentenervaring en een duurzaam bedrijf kunnen ontwikkelen om 100 procent fossielvrije pakketbezorging te realiseren. 

Alexis Priftis, CEO en oprichter van Instabox: “Toen we de Nederlandse markt onderzochten waren we onder de indruk van Red je Pakketje die er in waren geslaagd een premium same-day delivery service op te zetten die populair is bij consumenten. Ik zie er erg naar uit om samen verder te gaan, temeer omdat ze dezelfde uitzonderlijke consumentenfocus en onze ambitie voor een duurzame pakketbezorging delen.”

Sam Rohn, oprichter van Red je Pakketje: “Met Instabox zijn we in staat verder te groeien en onze dienstverlening uit te breiden met de snelste bezorging in de markt, of de gebruiker nu kiest voor thuisbezorging of levering in een pakketkluis. Dit gaat voordelen opleveren voor zowel de winkelier als hun klanten. We weten dat 77 procent van de consumenten een aankoop heeft stopgezet vanwege een gebrek aan goede bezorgopties. We willen dat verbeteren en een branche die is gevormd door traditionele postbedrijven veranderen."

Pakketkluizen

Levering aan kluisjes is een trend in heel Europa, maar Nederland heeft nog een inhaalslag te slaan. Terwijl sommige landen zoals Polen en Duitsland 10-30 kluisjes per 100.000 inwoners hebben, telt Nederland met in totaal slechts een paar honderd kluisjes, minder dan 2 kluisjes per 100.000 inwoners. Met de geplande uitbreiding van Instabox zal Nederland deze landen inhalen, niet alleen in aanbod van kluisjes maar ook in de kwaliteit van de technologie. 

Rohn: “Instabox heeft laten zien dat het een markt kan opschudden door een enorm marktaandeel te nemen van de traditionele spelers in Scandinavië. Niet alleen door betere, klantvriendelijke diensten aan te bieden, maar ook door gebruik te maken van unieke technologie die een zeer precieze levertijd op het punt van aankoop mogelijk maakt. We zijn erg trots om hier deel van uit te maken en hetzelfde te gaan doen in onze markt. We waren hier al aan begonnen, maar kunnen dit nu op grotere schaal doen. Door samen te gaan met een grote Europese speler zijn we beter in staat onze diensten naar nieuwe markten te brengen."

De overname is half april afgerond. De financiële details worden niet bekendgemaakt. De oprichters blijven actief in het nieuwe bedrijf, en herinvesteren een deel van de opbrengst terug in Instabox. De uitrol van kluisjes start volgende maand, en winkeliers zullen vanaf de zomer de bezorgdienst kunnen aanbieden. 

 

afbeelding van Redactie Baaz

Redactie Baaz | Redactie

Bekijk alle artikelen vanRedactie