Zomervakantie zorgde voor meer vertraging bij aflevering pakketten

Zomervakantie zorgde voor meer vertraging bij aflevering pakketten

Redactie Baaz

In pakketland was duidelijk te zien dat in week 28 de zomervakantie voor de regio Midden Nederland begon. Zo werden in week 28 pakketjes gemiddeld 1,4 dag later dan gepland afgeleverd. De vertraging liep de week erna nog verder op tot 1,8 dag. Ook in week 30, 31 en 32 deden pakketten er met 1,7 dag vertraging significant langer over dan gemiddeld. Dit blijkt uit een data-analyse van Europa’s groenste logistieke dienstverlener Wuunder. In de data-analyse is gekeken naar het aantal vertraagde zendingen in het derde kwartaal van 2023.

Inmiddels is de rust weer teruggekeerd in pakketland: in de laatste week van Q3 werden pakketten gemiddeld nog maar 1,1 dag later dan gepland afgeleverd. Dat pakketten tijdens de zomervakantie er langer over deden, kan verklaard worden door het feit dat veel vaste pakketbezorgers en sorteermedewerkers in de zomervakantie niet aan het werk zijn. De pakketbezorging en -sortering wordt in die periode veelal gedaan door invalkrachten met minder ervaring.

Vertraging door de vervoerders

Deze verklaring wordt ondersteund door het feit dat het percentage pakketten dat niet op tijd geleverd werd wegens een fout van de vervoerder, behoorlijk toenam in de vakantieperiode. In week 26, net iets voor de zomervakantie, ging dit om slechts 5,5 procent. In week 30, midden in de zomervakantie, was dit al 8,4 procent. Pakketten die niet konden worden afgeleverd, bijvoorbeeld omdat de ontvanger niet thuis was of pakketten die bij de buren of bij een pakketpunt zijn bezorgd, tellen voor dit percentage niet mee.

Gemiddeld werd 92,5 procent van de pakketten in de vakantieperiode zonder vertraging geleverd, wat een mooi percentage is. Wel was er een duidelijk verschil te merken per vervoerder hoe goed zij de vakantieperiode hebben weten te doorstaan.

Jeroen Gehlen, co-founder van Wuunder: “Vakanties zorgen er ieder jaar voor dat meer pakketten met vertraging worden geleverd. En dat is niet gek, want oproepkrachten nemen dan vaak het werk van de vaste krachten over. Pakketten worden daardoor iets minder goed gesorteerd of afgeleverd. Daartegenover staat wel dat er ook minder besteld wordt, omdat ook veel consumenten op vakantie zijn. Zo zagen we in week 33, toen alle regio’s vakantie hadden, dat er veel minder pakketjes dan een gemiddelde week werden verzonden. Daardoor levert deze periode doorgaans gelukkig niet zoveel problemen op. Ook is een compliment voor de oproepkrachten zeker op zijn plaats, aangezien meer dan negentig procent van de pakketten gewoon op het juiste moment zijn afgeleverd.”

Ook interesesant:

Lees hier: Onderzoek: organisaties zien de waarde van generatieve AI, maar bijna de helft mist een duidelijke strategie

Lees hier: Synology voegt geavanceerde zakelijke functies toe aan Active Insight

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie