Zo leef jij langer
Verminder stress

Zo leef jij langer

Redactie Baaz

Veel mensen willen graag langer leven. Er is immers genoeg om te doen in het leven. Pas als je gepensioneerd bent heb je echt veel tijd om eindelijk te doen wat je wilt, zoals een lange reis. Door de juiste tips kun je de kans vergroten dat je langer leeft. In dit artikel zijn een aantal van deze tips voor je op een rijtje gezet.

Eet gezond en gevarieerd

Dit is een van de belangrijkste tips. Door gezond te eten en voldoende te variƫren in je voeding krijg je alle belangrijke voedingsstoffen binnen. Dit verkleint de kans op het krijgen van diverse ziektes, zoals hart- en vaatziekten en diabetes type II (suikerziekte). Gezonde voeding bestaat uit volkoren graanproducten, brood, fruit, groente, peulvruchten, zuivel, vette vis, mager vlees en ongezouten noten. Beperk de hoeveelheid zout die je eet en eet vaker plantaardig. Dit verkleint ook de kans op hart- en vaatziekten en nierziekten. Gevarieerd eten betekent dus dat je niet elke dag dat boterhammetje met kaas eet. Wissel af met verschillende soorten beleg en eet eens een salade als lunch. Als ontbijt kun je in plaats van een boterham eens een omeletje, havermoutpap of muesli eten.

Beweeg en sport voldoende

Door voldoende te bewegen en te sporten verklein je ook de kans op hart- en vaatziekten. Daarnaast blijf je hierdoor makkelijker op je gewicht. Helemaal als je ouder wordt is dit belangrijk. Zo verklein je tevens de hoeveelheid spiermassa die je verliest. Spiermassa beschermt niet alleen je botten, maar zorgen ook voor een hogere energiebehoefte. Door een hogere energiebehoefte kom je minder snel aan. Beweeg elke dag tenminste 30 minuten matig intensief. Dit kan bijvoorbeeld wandelen, fietsen op een laag tempo of tuinieren zijn. Doe daarnaast drie keer per week aan een intensieve activiteit, zoals een fitness groepsles, krachttraining, cardio, zwemmen, boksen of fietsen op een hoog tempo.

Verminder stress

Te veel stress heeft vele negatieve gevolgen voor de gezondheid. Helaas hebben veel mensen hier tegenwoordig last van. Te veel stress kan zorgen voor negatieve effecten op je fysieke en mentale gezondheid. Fysieke gevolgen zijn onder andere overgewicht, hoofdpijn en nek- en rugklachten. Mentale gevolgen zijn onder meer depressieve gevoelens en angststoornissen. Zorg daarom dat je niet te veel stress hebt. Een kleine hoeveelheid stress is gezond. Het zorgt ervoor dat je geconcentreerd bent en goed kunt presenteren. Hoe zorg je dan voor niet te veel stress? Dat verschilt per persoon. De een krijgt bijvoorbeeld snel last van te veel prikkels. Dan kan het helpen om minder gebruik te maken van digitale apparaten. Voor sommige mensen kan veel sociaal contact ook zorgen voor stress. Ze zitten liever thuis alleen. Dit zijn vaak intrinsieke mensen. Andere mensen krijgen juist minder stress door sociale contacten. Onderzoek wat jij nodig hebt om te ontstressen.

Het is ook belangrijk om een doel in je leven te hebben. Mensen die een doel hebben en zichzelf blijven ontwikkelen leven ook langer. Volg daarom regelmatig trainingen en cursussen, zoals een training projectmatig werken en projectmanagement training.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie