Zakelijke markt steeds vaker over op internetbellen
De totale omzet in de zakelijke telecommarkt daalde in de afgelopen twee jaar met 9,5 procent. ABN AMRO verwacht dat deze omzetdaling doorzet. Positieve uitschieter is het internetbellen.
Dat is een grotere krimp dan in de totale telecommarkt, die ongeveer 2 procent per jaar daalt. De omzet in de VoIP-markt is in dezelfde periode daarentegen verviervoudigd. ABN AMRO verwacht dat deze groei zal doorzetten met ongeveer 30 procent per jaar.
De zakelijke markt voor VoIP-diensten wordt gestimuleerd door de toename van cloudgebaseerde diensten. Traditionele providers, grootzakelijke operators, distributeurs met een eigen VoIP-platform maar ook IT-dienstverleners zoeken een positie in deze markt.
Internetbellen snel volwassen
Terwijl in de consumentenmarkt internetbellen al volkomen normaal is, zit de zakelijke telecommarkt midden in de transitie naar volledig plaats- en netwerkonafhankelijke Voice over IP-verbindingen. Met als gevolg dat ook de markt voor zakelijke VoIP-diensten snel volwassen wordt. In de laatste twee jaar kwam de groei van VoIP in een stroomversnelling en nam het aantal VoIP-aansluitingen toen van 74.000 naar ruim 281.000.
De meerderheid van de zakelijke markt belt nog traditioneel. Steeds meer bedrijven zien echter de voordelen van internetbellen. Zo kan VoIP eenvoudiger worden geïntegreerd met mobiele telefonie en bijvoorbeeld CRM- en ERP-systemen.
Nieuwe modellen zorgen voor opschudden speelveld
ABN AMRO verwacht dat groei vooral mogelijk is door het ontwikkelen van nieuwe diensten of de integratie van bestaande diensten. 'Het speelveld in de zakelijke telecommarkt is complex en wordt flink opgeschud. De barrières tussen vast en mobiel vervagen. Aanbieders richten zich steeds meer op de integratie tussen bellen en bijvoorbeeld e-mail, instant messaging en webconferencing. Dit heet ook wel Unified Communications', vertelt Steven Peters, Sector Banker Technologie, Media en Telecom van ABN AMRO.
'Traditionele telecomaanbieders moeten zorgen dat zij minder afhankelijk zijn van traditionele diensten. Bijvoorbeeld door klanten te adviseren over de mogelijkheden van internetbellen. Nieuwe modellen zoals pay per use en de integratie van verschillende communicatiemiddelen luiden een volgende fase in.'