Zakelijke dienstverleners experimenteren steeds vaker met abonnementsmodel

Zakelijke dienstverleners experimenteren steeds vaker met abonnementsmodel

Redactie Baaz

Maar liefst 37% van de zakelijke dienstverleners kiest voor het aanbieden van hun diensten in een abonnementsmodel, omdat het zorgt voor een voorspelbare omzet, gedegen klantenbinding en flexibiliteit. Zo blijkt uit de MKB Barometer*, een tweejaarlijks onderzoek naar trends en ontwikkelingen binnen het mkb in opdracht van Exact. Exact introduceert de Spring’21 Release, met daarin onder meer een aantal belangrijke verbeteringen in abonnementenbeheer.

Flexibel abonnement heeft de toekomst

Uit de onafhankelijke MKB Barometer*, die begin mei gepresenteerd is, blijkt dat het vertalen van diensten naar abonnementen lang niet altijd eenvoudig is. Het grootste deel van de omzet van zakelijke dienstverleners komt nog altijd uit nacalculatie (38%), maar abonnementen (16%) en in iets mindere mate strippenkaarten (11%) zijn duidelijk in opmars. Maar liefst 37% van de dienstverleners gebruikt al abonnementsmodellen of experimenteert ermee. De automatisering van, en inzichten in, de cashflow uit abonnementsvormen die zij bij hun klanten aanbieden, is dus relevanter dan ooit. Exact Online biedt met de release nog meer flexibiliteit in de administratie van abonnementen. Op die manier is het nu veel eenvoudiger om tussentijdse wijzigingen door te voeren, waardoor ook de eindgebruiker meer voordeel van de dienst geniet.

Joep Hoeks, Chief Product Officer van Exact: “Abonnementen maken omzet voorspelbaar en geven ondernemers meer flexibiliteit. Gedurende de looptijd van een abonnement kan er veel veranderen. Zo wil een klant misschien zijn of haar abonnement uitbreiden of tijdelijk stopzetten. Om zulke tussentijdse wijzigingen makkelijker door te voeren, zijn er flink wat verbeteringen doorgevoerd in abonnementenbeheer. Dit biedt ondernemers meer houvast in deze onzekere tijden waarin de cashflow en omzet sterk kunnen fluctueren. Op basis van slimme algoritmen en betaalgedrag van een debiteur, kan Exact ook de verwachte betaaldatum voorspellen. Met de Exact Spring’21 Release geven we ondernemers meer inzicht in hun cashflow en omzet en maken we het stroomlijnen van terugkerende facturatie van abonnementen en lidmaatschappen mogelijk. Dit is een flinke stap voorwaarts in onze missie om data vóór je te laten werken en te voorzien in de behoefte naar inzicht.”

Spring’21 Release hoogtepunten

Met de Spring’21 Release brengt Exact innovaties op de markt die de huidige behoeften van klanten ondersteunen. Het complete overzicht van wat er nieuw is, is hier te vinden. Enkele highlights uit de release zijn hieronder al te vinden:

Exact Online voor Boekhouden: automatisering met Mollie

Voor Exact-klanten die Mollie gebruiken is het nu mogelijk om ontvangen betalingen direct te laten verwerken en af te letteren door Exact Online. De software haalt betaalgegevens dagelijks via Mollie op en verwerkt die automatisch in de boekhouding. Verder helpt No hands Accounting (automatisch boekhouden) de klant om beter onderbouwde beslissingen te nemen, doordat de software de boekhoudtaken voor zijn rekening neemt. Dit kan tot wel 73% kostbare tijd besparen voor een ondernemer.

Exact Globe+: altijd en overal de juiste cijfers

Op het juiste moment over de juiste cijfers beschikken, nu en in de toekomst. Daarvoor ontwikkelde Exact de nieuwste versie van Exact Globe+. Sinds eind 2020 werken de eerste klanten met Exact Globe+ en de reacties op het maximale werkscherm, de financiële modules en de leesbaarheid van de invoerschermen zijn lovend.

*Het MKB Barometer-onderzoek wordt elke twee jaar uitgevoerd door Pb7, een onafhankelijk IT-onderzoeksbureay. Eind 2020 hebben ze maar liefst 1030 bedrijven in België en Nederland ondervraagd via een web survey.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie