Baaz-youngtimertip voor 2018: Porsche Cayenne

Baaz-youngtimertip voor 2018: Porsche Cayenne

Jasper van Bladel
De youngtimerregeling is nog steeds erg populair onder ondernemers. Via die regeling kun je voordelig in een minimaal vijftien jaar oude auto rijden. Volgend jaar ligt het jaar 2003 alweer vijftien jaar achter ons en daarom stellen we een lijst samen met auto’s die vanaf januari fiscaalvriendelijk te rijden zijn. Deze keer: de Porsche Cayenne.

Via die regeling kun je als ondernemer voordelig in een minimaal vijftien jaar oude auto rijden doordat je in plaats van bijtelling over de nieuwwaarde een percentage bijtelling betaalt over de dagwaarde die veel lager ligt. 

Nu de overheid terugkrabbelt op het gebied van fiscale voordelen voor zogenaamde milieuvriendelijke auto's, kun je als zakelijk rijder kijken naar alternatieven. Een goed onderhouden youngtimer kan dan een verfrissend en goed idee zijn. Rijden in luxe, terwijl de kosten beheersbaar blijven.

2018

Het jaar 2003 is in 2018 alweer vijftien jaar geleden en dat betekent dat er een aantal auto’s beschikbaar komt voor gebruik binnen de fiscaalvriendelijke youngtimerregeling. De tijden rondom de eeuwwisseling waren in de autowereld een overgang van basaal vervoer naar auto’s die eigenlijk best wel lijken op de modellen waarin we ons nu nog op de weg begeven. Luxe, comfort en snelheid zijn niet enkel iets van deze tijd, ook in 2003 had je al erg fijne auto’s.

Porsche Cayenne

De Porsche Cayenne is alweer vijftien jaar oud! Destijds leverde de beslissing van Porsche om een SUV te introduceren scheve blikken op, maar inmiddels is zelfs de doorgewinterde autosportliefhebber gewend aan het feit dat een groot deel van de Porsches die je op de weg ziet Cayenne’s zijn. De Cayenne heeft het merk geen windeieren gelegd en mede door deze SUV kunnen we nu nog steeds genieten van alle 911’s en andere ‘echte’ sportwagens van het merk uit Zuffenhausen.

De eerste generatie Cayenne is ontwikkeld op het platform waarop ook de eerste generatie Volkswagen Touareg en de eerste generatie Audi Q7 waren gebouwd en daarnaast waren ook vele andere onderdelen hetzelfde als bij die zustermodellen.

Gelijk in modeljaar 2003/2004 was de Cayenne de meest verkochte Porsche. Niet gek, want de aantrekkingskracht van de merknaam is groot en door het praktische karakter van de auto kwam de auto ook bij veel mensen in zicht die normaal gezien helemaal geen Porsche zouden kunnen rijden. In de eerste jaren was er overigens enkel een benzine-Cayenne. Zescilinder en achtcilinder-modellen was de keuze. Een diesel was toen nog een brug te ver, maar vanaf 2009 was ook die hobbel genomen en was er wel een Cayenne met zelfontbrander op de markt. Het duurt echter nog een aantal jaren voordat die via de youngtimerregeling te rijden is.

Trend

De Cayenne heeft een ware trend gezet, sindsdien zijn vele meer exclusieve automerken met een sportieve of luxe SUV op de markt gekomen. Zelfs Lamborghini en Rolls Royce komen binnenkort met SUV’s (er was overigens al eens een Lamborghini-terreinwagen, de LM-002) en dat hebben we ongetwijfeld aan de Porsche Cayenne te danken.

BTW-correctie

Als je op deze manier een zakelijke auto rijdt, moet je wel rekening houden met een correctie op de BTW. Jaarlijks moet je dan een klein percentage van de nieuwprijs van de auto bij de BTW-aangifte optellen, om je privékilometers (waar je geen BTW over terug kunt vorderen) te compenseren. Als je bij aankoop geen BTW hebt kunnen verrekenen (Marge), het meest waarschijnlijke scenario, dan moet je 1,5 procent over de cataloguswaarde van de auto als BTW correctie betalen en als je dat wel hebt gedaan gaat het om 2,7% over de cataloguswaarde.

afbeelding van Jasper van Bladel

Jasper van Bladel | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Jasper