Wordt de stress je soms teveel? Psycholoog Wouter Vrooland geeft zes tips om een burn-out te voorkomen
Het aantal werkende mensen die met symptomen van een burn-out kampen groeit. In 2007 was het nog tien procent van de werknemers die een burn-out hadden, in 2010 groeide dat percentage naar dertien procent om in 2011 met nog eens elf procent te stijgen.
Teveel stress, te weinig controlegevoel en algehele emotionele overbelasting zijn veel genoemde oorzaken. En daar valt iets aan te doen. Om te beginnen, zes praktische en makkelijk toe te passen tips:
TIP 1. Luister naar je gevoel en je lichaam
Ontdek zo wat jouw gevoel en energieniveau beïnvloedt en leer waar je energie van krijgt. Je kunt dit doen door elke dag eens in de paar uur op te schrijven hoe je je voelt. Geef je gevoel een cijfer, zodat je het later kunt vergelijken met je gevoel op andere momenten. Schrijf er ook bij wat je deed voorafgaand aan de notitie en wat je gedachten bepaalde. Je zult zien dat er zo al heel snel een patroon ontstaat waar je oorzaak en gevolg van je gevoelens in kunt ontdekken. Vervolgens kun je hier naar gaan handelen en je vaker prettig voelen.
TIP 2. Ontspan je hoofd
Om in topconditie te blijven hebben je hersenen (net als je spieren) geregeld rust nodig. Je kunt je hersenen rust geven door het rationele denken te dimmen. Dat doe je door andere gebieden in de hersenen aan het werk te zetten, bijvoorbeeld door te sporten, creatief werk te doen, non-fictie te lezen of door ontspanningsoefeningen (focus op je lichaam) te doen.
TIP 3. Doe het werk waar je ambitie ligt
Wanneer je weet waar je energie van krijgt, stuur dan je werk die kant op. Heel vaak is er veel meer mogelijk dan je denkt. Alleen al omdat energieke, enthousiaste mensen heel goed anderen voor zich kunnen winnen. Kies als het kan voor een baan die het beste bij je past. Of zoek er tenminste bezigheden bij die je leven boeiender en bevredigender maken.
TIP 4. Doe je werk met aandacht, de multi-tasking mind is een fabeltje
Naarmate mensen meer tegelijkertijd doen gaat er meer mis. Bovendien is het zeer inspannend voor de hersenen. Door dingen met aandacht te doen, ontstaat er rust en focus in je hoofd. Je krijgt je taken sneller af, maakt minder fouten en je beleeft er veel meer voldoening aan. Je kunt dit goed leren in een training mindfulness. Of met behulp van dit boekje van psycholoog Barbara Schure.
TIP 5. Bepaal je grenzen en wees assertief
Je gezondheid is de basis voor al je bezigheden in het leven. Je gezondheid dient dus altijd de hoogste prioriteit te krijgen. Het is een misverstand dat je daarmee anderen, bijvoorbeeld je werkgever, te kort doet. Door goed te zorgen voor je mentale en lichamelijke gezondheid, houd je je basis op orde. En dat is je vermogen om er te zijn voor anderen wanneer zij jou nodig hebben.
TIP 6. Wees lean en effectief, niet perfect
Jouw belangrijkste taken krijg je sneller gedaan wanneer je doelgericht aan de slag gaat en je niet laat afleiden. Goede tips hiervoor krijg je van een time-management trainer of coach, zoals bijvoorbeeld deze. Leer daarnaast tevreden te zijn met (ruim) voldoende resultaten, dan ben je veel eerder klaar en kun je verder met ander belangrijk werk. Goede tips om perfectionisme aan te gaan vind je hier.