Winkeliers lichten consumenten massaal op
Sluwe ondernemers zien kansen met de feestdagen

Winkeliers lichten consumenten massaal op

Redactie Baaz
Lekker stunten met prijzen voor de feestdagen? Daarvoor hoef je de prijs helemaal niet te verlagen. Slimme ondernemers als Blokker, Intertoys en Wehkamp plakken een 'aanbiedingssticker' op producten die een paar maanden eerder veel goedkoper werden, zo maakt de Consumentenbond maandag bekend.

Het is geen nieuw fenomeen, net doen alsof de klant voor minder geld producten kan kopen terwijl de prijs van het artikel in werkelijkheid even hoog of zelfs hoger ligt dan enkele maanden eerder. De naderende feestdagen zijn voor uitgekiende winkeliers de ultieme kans om massaal met deze nepaanbiedingen te stunten. De Consumentenbond laat maandag na eigen onderzoek weten dat heel wat winkelketens er dit soort praktijken op na houden.

Omdat consumenten volgens de bond op deze manier beduveld worden, stuurt het de 'stoute bedrijven' een suprise met de roe en een sinterklaasgedicht. Behalve Vroom & Dreesmann, het warenhuis dat wat minder speelgoedaanbiedingen heeft dan de concurrentie, maar de prijzen van deze producten wel degelijk heeft verlaagd.

Wie zijn de boosdoeners?

De Consumentenbond bekeek 75 prijzen van populair speelgoed die ook vorig jaar onder de loep genomen werden. Bijvoorbeeld de Legotrein van Intertoys die je volgens de winkel voor 114,99 euro in huis haalt, in plaats van 124,99 euro. Mooie deal, was het niet dat in juli 2013 dezelfde trein voor 99 euro over de toonbank van dezelfde speelgoedwinkel ging. In totaal bleken zeventien van de twintig onderzochte aanbiedingen van Intertoys 'nep' te zijn.

Andere genoemde boosdoeners zijn Bart Smit waar zeven van de tien aanbiedingen onterecht waren en Blokker waar met de prijs van acht van de tien stuntproducten gerotzooid is. Verder ontvangen ook Bol.com. ToysXL en Wehkamp de roe en een waarschuwing in dichtvorm van de consumenten-Piet.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie