Werkrooster nog op papier? Realiteit bij een op de vijf winkels
Een op de vijf retailmedewerkers (21%) geeft aan dat hun werkgever de personeelsplanning nog op papier maakt en bijhoudt. Dat blijkt uit onderzoek van Protime onder ruim 300 werkenden in de retailsector. Dat werkgevers voor pen en papier kiezen klinkt wat ouderwets, aangezien er inmiddels voldoende andere en efficiëntere mogelijkheden zijn. Een digitale personeelsplanning wordt echter nog niet massaal omarmd: slechts vijftien procent maakt gebruik van software die gekoppeld is aan het personeelsbestand.
Rekening houden met verwachte drukte
Het gebrek aan digitale ondersteuning lijkt ook van invloed op de kwaliteit van de planning. Zo geeft 22 procent aan dat in de winkel waar zij werken het rooster nooit wordt afgestemd op de verwachte drukte. Bij bijna de helft (48%) worden hier wel pogingen toe gedaan, maar lukt dit niet altijd door onvoorziene omstandigheden zoals personeelskrapte of afmeldingen wegens ziekte.
Vervanging zoeken
Ook bij de medewerker zelf wringt de planning wel eens, waardoor zij soms diensten moeten ruilen. Voor 47 procent van de retailmedewerkers geldt dat de verantwoordelijkheid hiervoor bij henzelf ligt. Dit slaagt niet altijd, waardoor 45 procent wel eens een dienst werkt die zij eigenlijk wilden ruilen. Zeven procent ruilt nooit diensten met collega’s, omdat niemand voor hen kan invallen.
Een op de drie retailmedewerkers stelt dat het lastig is om diensten te ruilen, omdat vervanging in hun kleine team moeilijk is. Nog eens twaalf procent stelt dat collega’s vaak niet willen ruilen. Zes procent vindt het een opgave om minder populaire diensten (bijvoorbeeld in het weekend) te ruilen.
Leonie Gorissen, directeur Nederland bij Protime: “Ons onderzoek laat zien dat veel winkels nog worstelen met iets wat eigenlijk altijd op orde zou moeten zijn: een solide personeelsplanning. Wanneer het rooster structureel niet aansluit op de verwachte drukte of de planning niet sluitend is, neemt de werkdruk toe en ontstaat er frustratie op de werkvloer. Dit heeft niet alleen invloed op de werksfeer, maar ook op de klantbeleving. Winkels doen er daarom goed aan om te investeren in software die inzicht kan geven in de piekmomenten en de beschikbaarheden van het team, in heldere communicatie over het rooster en in een sterk team. Zo leg je een solide basis voor tevreden medewerkers, die meer rust ervaren rondom het rooster en werkdruk.”