Wat maakt jouw bedrijf een duurzaam bedrijf?

MVO
Redactie Baaz
De Sustainable Development Goals, oftewel Duurzame Ontwikkelingsdoelen, zijn de blauwdruk van een betere en duurzamere toekomst voor ons allemaal. De doelstellingen zijn opgesteld door de Verenigde Naties en proberen een antwoord te formuleren op de wereldwijde uitdagingen waar we voor staan, zoals armoede, ongelijkheid, het klimaat, het milieu, welvaart, vrede en rechtvaardigheid.

Het zijn belangrijke, wereldveranderende doelen, die een gecoördineerde samenwerking vereisen tussen regeringsleiders en internationale bedrijven. Het lijkt misschien alsof je hier als kleine MKB-organisatie nauwelijks impact op kunt hebben, maar schijn bedriegt. Iedereen, van de grootste multinational tot de kleinste startup, kan én moet deel uitmaken van de oplossing. Boris Manev, Head of CSR and Government Affairs EMEAR bij Epson, laat zien hoe je hier als organisatie mee aan de slag kunt gaan.

Dat de Duurzame Ontwikkelingsdoelen bijdragen aan een betere leefomgeving en een eerlijkere wereld, is evident. Maar de doelen zijn slechts richtlijnen en geen verplichtingen. En ook al heb je misschien een groen hart en het beste met de wereld voor, als je ondernemer bent, staan er ook andere belangen op het spel. Commerciële belangen.

Waar grote, internationale ondernemingen de financiële middelen en de slagkracht hebben om hele productieprocessen opnieuw in te richten, groene logistiek af te dwingen en ethische eisen te stellen aan hun partners, is de kleinere ondernemer veel meer overgeleverd aan de waan van de dag en is zijn grootste zorg dat er brood op de plank komt. Toch is het belangrijk dat ook kleine bedrijven zich bewust zijn van het ethische aspect van ondernemen. Niet alleen omdat ook zij een relevante bijdrage kunnen leveren aan een betere wereld, maar ook omdat ze tegenwoordig eigenlijk niet meer zonder CSR-beleid kunnen.

Waarom is het belangrijk om ‘goed’ te zijn?

Het zijn vooralsnog vooral grote bedrijven die de doelstellingen van de Verenigde Naties actief onderschrijven. De kans is echter groot dat je er als MKB’er indirect ook al mee te maken hebt gehad. Misschien werk je bij een kleine startup met vier werknemers, die diensten levert aan iets grotere klanten. Een van deze klanten levert weer diensten of producten aan een nog veel grotere klant. De Europese richtlijn over niet-financiële rapportages stelt dat bedrijven met meer dan 500 werknemers niet alleen jaarlijks hun financiële gegevens moeten overleggen, maar ook aan moet kunnen tonen hoe ze presteren op het gebied van milieu, ethiek, samenleving en mensenrechten.

Hoe heeft dat gevolgen voor kleinere ondernemers? Een voorbeeld. Omdat de criteria van de richtlijn 2014/95/EU per land worden bepaald, wordt Epson niet aangemerkt als een bedrijf dat aan deze regelgeving moet voldoen. Hoewel we wereldwijd veel groter zijn, hebben we per land minder dan 500 werknemers in dienst. We hebben echter wel een aantal grote klanten, die binnen de richtlijn vallen en hun CSR-status moeten rapporteren. Deze klanten vragen ons om aan te tonen dat we een leverancier zijn die ethisch en sociaal verantwoord onderneemt, zodat zij dit in hun rapportage op kunnen nemen en het aan hun klanten en auditors kunnen laten zien.

Wij, op onze beurt, vragen aan al onze leveranciers, van groot tot klein, om een leveranciersgedragscode te ondertekenen, die voorschrijft dat ieder onderdeel van een product of materiaal dat we aankopen en ieder aspect van een dienst die we afnemen een ethische en duurzame basis heeft. Zelfs als het om kleine dingen gaat, zoals de koffiekopjes of de vloerbedekking in onze kantoren. Zo druppelt het CSR-beleid van grote bedrijven door tot in de kleinste ondernemingen. Kun je niet aantonen dat je op een verantwoorde manier onderneemt? Dan loop je potentieel heel veel business mis.

Daar komt nog bij dat de gemiddelde consument tegenwoordig beter geïnformeerd is dan ooit en zich in hoge mate bewust is van de ethische en maatschappelijke dimensie van bedrijven. Dit heeft gevolgen voor het koopgedrag: niemand wil zakendoen met een bedrijf dat zijn achtertuin vervuilt. Wanneer prijs en kwaliteit vergelijkbaar zijn, dan kan een maatschappelijk verantwoord beleid zelfs de toegevoegde waarde zijn waarmee je klanten overhaalt om zaken met jou te doen.

Waar moet je beginnen?

De ontwikkelingsdoelen vormen een mooi vertrekpunt voor organisaties om hun eigen beleid te bepalen. Ze zijn universeel, eenvoudig te begrijpen, alom bekend en iedereen kan ze onderschrijven. Om te beginnen moet je de doelen in het perspectief van jouw onderneming zien. Op welke doelstellingen kun je daadwerkelijk invloed hebben? Bij Epson kozen we bijvoorbeeld voor ‘Climate Action’ als een van de zeventien doelstellingen die wij onderschrijven, omdat CO2-reductie een van onze strategische prioriteiten is. Onze printers gebruiken tot 96 procent minder energie en produceren tot 94 procent minder afval en onze productieprocessen en logistieke processen zijn van begin tot eind zo duurzaam mogelijk. Kies de doelstellingen die op een natuurlijke manier bij je organisatie passen en ga vervolgens nadenken over hoe je ze vorm kunt geven en uit kunt dragen.

Dat is geen eenvoudig proces en ook niet iets dat je binnen een week kan voltooien. Wij hebben er lang over gedaan om duurzaamheid in elk aspect en detail van onze organisatie door te voeren. Het heeft betrekking op onze productieprocessen, onze logistieke processen, hoe we onze kantoren inrichten, welke kantoorartikelen we afnemen en met welke leveranciers we samenwerken, om maar wat te noemen. Maar de eerste stap is het allerbelangrijkst. Definieer wat je vertrekpunt is en ga ermee aan de slag.

Besef goed dat ook kleine stappen je dichterbij het eindresultaat brengen. Denk bijvoorbeeld aan al het plastic wat je eenmalig gebruikt, zoals koffiebekertjes, roerstokjes, tasjes, rietjes en verpakkingen. Bij Epson hebben we ons bijvoorbeeld tot doel gesteld om alle soorten plastic voor eenmalig gebruik in al onze EMEA-kantoren voor april 2019 volledig uitgebannen te hebben. Om de CO2-uitstoot omlaag te brengen bevorderen wij het gebruik van vergadertechnologie, zoals Epson-projectoren, in plaats van het boeken van zakelijke vluchten voor internationale meetings. Medewerkers van de CSR-afdeling van Epson - waaronder 7 medewerkers uit het VK, Frankrijk, Spanje, Duitsland en Italië - maken gebruik van Epsons projectortechnologie in plaats van te reizen om deel te nemen aan hun maandelijkse vergaderingen in Amsterdam. Dit bespaart 31 ton CO2 per jaar, wat overeenkomt met 6.6 auto’s een jaar lang van de weg halen.

Het zijn misschien een kleine verbeteringen als je het vergelijkt met de opbrengsten van onze groene productieprocessen, maar verbeteringen desalniettemin.

Vertel de wereld dat je een goed bedrijf bent

Het is hopelijk niet je belangrijkste reden om verantwoord te ondernemen, maar een leuke bijkomstigheid is dat het je veel kan opleveren. Zowel in opdrachten, als voor je merkimago. Het kan dus zeker geen kwaad om de wereld te laten weten welke duurzaamheidsdoelen jij actief onderschrijft. Stuur bijvoorbeeld een nieuwsbrief uit naar je klantenkring en je partners, of plaats een (verifieerbare) duurzaamheidsverklaring op je website. Werk bovendien aan het vergroten van het CSR-bewustzijn onder je partners en leveranciers.

Enige tijd terug, hielden wij een onderzoek onder de honderd grootste Epson-resellers in Europa én hun eindgebruikers. We vroegen ze waar hun prioriteiten lagen bij het overwegen van de aanschaf van Epson-producten. De eindgebruikers gaven aan dat duurzaamheid en CSR tot hun top drie van prioriteiten behoorden. Bij de resellers speelde duurzaamheid nauwelijks een rol. Deze kloof brachten we onder de aandacht van onze resellers: dit is wat jullie klanten belangrijk vinden. Het is een toegevoegde waarde waar je geen gebruik van maakt. Zo draag je niet alleen bij aan praktische oplossingen, maar help je ook het bewustzijn van de noodzaak van verantwoord ondernemen te verspreiden.

Er zullen maar weinig mensen te vinden zijn die de Sustainable Development Goals niet onderschrijven. De Verenigde Naties willen dat ieder doel voor 2030 gehaald wordt en daaraan moeten we allemaal ons steentje bijdragen. Doordat grote organisaties nu in beweging komen, zullen we er ook allemaal vroeg of laat mee te maken krijgen. Loop je voorop met je CSR-activiteiten, dan levert je dat niet alleen een leefbaarder wereld op, maar waarschijnlijk ook aanzienlijk zakelijk voordeel. Loop je achterop, dan bestaat er het reële risico dat opdrachtgevers en klanten je links laten liggen. Denk daarom mee over oplossingen voor maatschappelijke problemen, begrijp wat je klanten, je partners en de samenleving van je verwachten en biedt producten en diensten die die verwachtingen overtreffen.

afbeelding van Redactie Baaz

Redactie Baaz | Redactie

Bekijk alle artikelen van Redactie