Wat kan de ondernemer leren van Oprah?

Bart Remmers
Oprah Winfrey is de enige vrouwelijke zwarte miljardair in Amerika. En zo populair dat ze volgens vriend en vijand moeiteloos president zou kunnen worden. ‘De vraag is slechts of ze dit wil, en ik denk dat ze te slim is om ja te zeggen.’

Oprah Winfrey is een van de succesvolste vrouwen ter wereld. Ze werd bekend met de gelijknamige tv-show, maar het echte succes heeft ze te danken aan de productiemaatschappij die ze in 1986 oprichtte om de Oprah Winfrey Show te produceren. Oprah bleek niet alleen talent te hebben als presentatrice, maar ook als ondernemer. Sinds de oprichting van Harpo volgde er een boekenclub (de grootste ter wereld), een magazine en een eigen zender. Ruim dertig jaar later bedraagt haar vermogen volgens financieel journalisten bijna drie miljard dollar. 

Oprah alom gerespecteerd

Oprah is zo bekend en een rolmodel voor zo veel mensen, dat er al jarenlang wordt gespeculeerd dat ze zich kandidaat zal stellen als president van de Verenigde Staten. Volgens Sentini Grunberg, auteur van Denken als Oprah Winfrey, is het nog steeds mogelijk dat ze in 2020 meedoet aan de presidentsverkiezingen. Grunberg: ‘Oprah heeft niet alleen de bekendheid en de financiële middelen die goed van pas kunnen komen, maar ze wordt ook alom gerespecteerd.’ 

Reacties peilen

Oprah’s partner, Stedman Graham, heeft inmiddels erkend dat ze het serieus heeft overwogen, maar dat ze er toch voor heeft gekozen om het niet te doen. ‘Ik heb het DNA er niet voor,’ zei Oprah tegen Amerikaanse media. Volgens Grunberg valt niet uit te sluiten dat ze zich nog bedenkt: ‘Winfrey lijkt heel impulsief, maar aan haar zakelijke track record kun je aflezen dat ze ook heel beredeneerd te werk gaat. Voordat ze ja zegt, wil ze zeker weten dat ze een kans maakt en dat ze het kan. Anders begint ze er niet aan. Ik zie de publieke discussie, die ze zelf heeft aangezwengeld tijdens lezingen, als een manier om de reacties van de Amerikanen te peilen.’

Integriteit Oprah

In haar boek beschrijft Grunberg Oprah Winfrey als een van ’s werelds slimste marketingpersonen, en heel gedreven en hardwerkend bovendien. Maar de belangrijkste les die je van Oprah kunt leren, is haar integriteit. ‘Ja, Oprah gaf ooit auto’s weg tijdens haar show, maar geld is bepaald niet wat haar motiveert. Bij elke gast die ze interviewt, bij elke zakelijke beslissing die ze neemt vraagt ze zich af welk doel ze ermee dient. En dat moet een hoger doel zijn, anders begint ze er niet aan.’

'Denken als Oprah Winfrey' is te koop voor 15,- euro. Het is het zesde deel in de serie Topondernemers.
 

afbeelding van Bart Remmers
Door: Bart Remmers

Bart Remmers | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Bart