Waarom de platformeconomie zo belangrijk is voor retailers

Waarom de platformeconomie zo belangrijk is voor retailers

Redactie Baaz

Net zo snel als de nieuwste technologieën elkaar opvolgen, verandert ook het koopgedrag van klanten. Ze brengen steeds meer tijd online door en vinden hun producten via platformen en social media.

Via het product komen ze pas bij een (web)winkel uit. Dit vraagt om nieuwe businessmodellen. In 'De kracht van platformstrategie', dat 22 mei bij Boom uitgevers Amsterdam verschijnt, beschrijft retailexpert Cor Molenaar nieuwe manieren om klanten en aanbieders bij elkaar te brengen.
 
De technologische ontwikkelingen van de afgelopen decennia hebben de manier van communiceren tussen organisaties en klanten snel en ingrijpend veranderd. Er is allang geen sprake meer van eenrichtingverkeer. Klanten, ondernemers en fabrikanten worden steeds interactiever

Iedere onderneming of organisatie die relevant wil blijven, zal deze nieuwe dynamiek moeten omarmen. Ze moet inspelen op de zogenaamde platformeconomie, waar social media en andere online platformen de stuwende kracht zijn achter de verkoop van producten en diensten. 

Nieuw businessmodel 

Airbnb, Uber, Alibaba, Facebook en Spotify zijn hier succesvoorbeelden van. Op deze platformen vindt de klant allereerst wat hij nodig heeft en pas in de tweede plaats is wellicht van belang wie de leverancier is. 

Dit is een volledig ander businessmodel dan we gewend zijn van meer traditionele ondernemingen. Transacties zijn zelfs lang niet altijd meer de basis – zoals bij Facebook het geval is. Er wordt ook op andere wijze verdiend, zoals met advertenties, rankingposities en data-exploitatie. 

Strategische keuzes maken voor platformeconomie

In De kracht van platformstrategie laat Molenaar zien dat het tijd is voor verandering en welke kansen die verandering oplevert, zowel voor bedrijven als voor consumenten. Hij geeft inzicht in de werking en impact van online platformen. 

Daarnaast legt hij uit welke strategische keuzes organisaties kunnen maken, gebaseerd op hun krachtenanalyse (oftewel ‘driving forces’). Zo helpt hij de lezer op weg bij een succesvolle heroriëntatie op de strategieën van diens eigen bedrijf of organisatie.


 
 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie