Visa Payment Monitor: 53% van Nederlanders gebruikt smartphone voor dagelijkse betalingen

Visa Payment Monitor: 53% van Nederlanders gebruikt smartphone voor dagelijkse betalingen

Redactie Baaz

Als het om betalen gaat, kiezen consumenten steeds vaker voor digitale betalingen. Meer dan de helft van de Nederlanders (53%) haalt de mobiele telefoon tevoorschijn bij de kassa, een stijging van 39 procent ten opzichte van vorig jaar. Dat blijkt uit de jaarlijkse Visa Mobile Payment Monitor*, een representatief marktonderzoek onder 1.012 Nederlanders in samenwerking met Forsa.

Hoewel negen op de tien consumenten (93%) ook na de pandemie contactloos blijft betalen, ondervindt bijna een kwart (23%) minstens één keer per maand problemen met digitale betalingen in winkels. Digitale betaalmogelijkheden worden het meest gemist op rommelmarkten (26%), bij openbare toiletten (22%) en in kleine winkels (18%).

Contant geld verdwijnt uit onze portemonnee

Vandaag de dag verkiest 82 procent van alle respondenten digitale betaalmethoden boven betalen met contant geld. Ze waarderen de snelheid en veiligheid van digitaal betalen, net als het overzicht dat het biedt van de uitgaven. Een vijfde van de Nederlanders (21%) mijdt winkels waar betalingen met pinpas, smartphone of wearable niet mogelijk zijn.

Dit heeft ook invloed op de manier waarop fooi wordt gegeven: 44 procent van de Nederlanders die digitaal afrekent in een restaurant geeft inmiddels ook digitaal fooi. De angst dat digitale fooi niet bij het bedienend personeel terechtkomt is de belangrijkste reden (43%) om nog steeds munt- of briefgeld te gebruiken, ook al betaal je de rekening wel digitaal. Bijna één op de drie (30%) geeft fooi om van kleingeld af te komen.

Generatiekloof in betaalgedrag neemt af

Naast de jongere generaties omarmen nu ook 36- tot 45-jarigen mobiel betalen. 36 procent van hen betaalt wel eens mobiel, een stijging ten opzichte van vorig jaar (29%). De jongere generaties blijven digitale betaalmethoden intensief gebruiken. Bijna een derde (31%) van de onder-36-jarigen gebruikt bijna nooit of nooit contact geld. Bijna driekwart (73%) zou eerder het huis verlaten zonder portemonnee dan zonder smartphone. Zelfs bij 60-plussers kiest de meerderheid (52%) nu voor de smartphone en laat de oude vertrouwde portemonnee thuis.

Binnen nu en vijf jaar: super-apps en betalen met een handscan

Met het oog op de toekomst verwachten consumenten een verdere digitalisering van het dagelijks leven. Zo gelooft 71 procent dat betalen bij zelfbedieningskassa’s in winkels de norm zal worden. Bijna alle respondenten (90%) heeft hier al minstens één keer gebruik van gemaakt. Het verwachte gebruik van super-apps, die verschillende toepassingen zoals winkelen, online bankieren en het versturen van berichten combineren, wordt door 43 procent ondersteund. Daarentegen denkt een minderheid dat er over vijf jaar volledig zonder pinpas of smartphone wordt betaald: 27 procent gelooft dat aankopen met een handscan kunnen worden betaald.

"Digitale technologieën bepalen steeds meer hoe we met geld omgaan", zegt Jos van de Kerkhof, Country Manager van Visa in Nederland. "Ze vereenvoudigen betalingen en bieden meer flexibiliteit, transparantie en veiligheid. Dat waarderen consumenten."

Crypto zat in de lift, nu langzaam met de trap naar beneden

Ten opzichte van vorig jaar zijn cryptocurrencies, en het bezit hiervan, iets minder populair geworden. Waar in 2022 nog een op de vijf Nederlanders (21%) één of meerdere cryptomunten bezat, is dat nu gedaald naar 18 procent.

 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie