Uitzendbranche onder druk door opkomst deeleconomie en social media

Uitzendbranche onder druk door opkomst deeleconomie en social media

Redactie Baaz
Uitzendbureaus, arbeidsbemiddelaars en payrollers kunnen binnen één decennium 20 tot 70 procent van hun markt verliezen aan platformen.

Technologische ontwikkeling en arbeidsregels zijn hierbij bepalend. Door zelf als platform te gaan werken, kan de sector voorkomen dat ze markt verliest aan platformgiganten als LinkedIn of de spin-offs van Deliveroo en Uber. Dit blijkt uit een analyse van het ING Economisch Bureau.

Online businessmodellen, zoals vacaturewebsites, online uitzendbureaus en sociale netwerken maken de tussenkomst van de flexbranche (uitzendbureaus, payrollers en bemiddelaars) nu al minder vaak nodig. Werving en selectie is echter nog altijd vooral ‘mensenwerk’. Dit zal in de toekomst veranderen.

Sneller, goedkoper en beter ‘matchen’

Online platformen automatiseren werving en selectie met behulp van algoritmes. Ook nemen ze administratieve taken als planning, urenregistratie en facturatie over. Hierdoor zijn ze op termijn goedkoper en sneller dan huidige spelers. Technologische innovaties maken automatische ‘matching’ bovendien steeds beter. Platformen als Deliveroo en Uber (vervoer), Temper (horecawerk) en LinkedIn (werving) laten zien hoe platformen nu al deeltaken van de flexbranche overnemen. Als deze platformen zich het komende decennium richten op de werkmarkt, kan de huidige flexbranche haar rol grotendeels verliezen.

De kans dat een platform de bemiddelingsrol overneemt, verschilt per beroepsgroep. De kans is groter voor beroepen waar ‘platformisering’ veel voordelen biedt (als er sprake is van een hoog verloop, veel pieken en dalen in vraag, disbalans op de markt en grote kwaliteitsverschillen tussen arbeidskrachten) én als beroepen makkelijk te ‘platformiseren’ zijn (repetitief en digitaal werk). 

Traditionele flexbranche

Het ING Economisch Bureau schat in dat in ieder geval 20 procent van de markt zal verschuiven van de traditionele flexbranche naar platformen. Schoonmakers, keukenhulpen of callcentermedewerkers zijn bijvoorbeeld goed via een platform te organiseren.

In een extreem scenario, waarin technologie zich heel snel ontwikkelt én regels toelaten dat arbeids- en ZZP-contracten snel en makkelijk te sluiten en ontbinden zijn, kan zelfs 70 procent van de markt verschuiven naar platformen. Ook specialistische beroepen, zoals vormgevers en docenten, zijn dan via een platform te organiseren.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie