Trusted Shops bevordert wetconform ondernemen

Geert van der Klugt
Wet en webshop zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Het MKB beschikt in negen van de tien gevallen niet over de middelen voor doorlopend juridisch advies; advies dat, in een markt waar continu overheidseisen opgelegd worden, veelal onmisbaar is. Wij spraken Rhode Benissan Jonker, Legal Consultant bij Trusted Shops, om te achterhalen hoe een keurmerk de rol van adviseur, controleur en vertrouweling kan overnemen.

Waar ruimschoots twintig jaar terug aan- en verkoop uitsluitend plaatsvonden op basis van mondeling contact, streeft de moderne consument er grotendeels naar om zo vlot en makkelijk mogelijk tot transactie en ontvangst over te gaan – natuurgetrouw, de leverancier eveneens. Contactvermindering gaat gepaard met risico. Shop je op het internet, en wordt er uitsluitend gecommuniceerd met plaatjes, knopjes en prijsjes, dan ben je – als klant zijnde – weerbaar. Onder dat mom werd de Geoblocking-verordening (GO-Verordening) in het leven geroepen.

Geoblock-verordening

De verordening verbiedt de beperking van inhoud aan klanten op basis van IP-adres. Niet nodeloos, blijkt uit onderzoek door de Europese Commissie. 27 procent van alle webshops die geoblocken – beperken op basis van herkomst – doen dit om levering uit te sluiten; 22 procent om betaalwijze uit te sluiten; 10 procent voor het doorverwijzen van klanten naar een andere website; 5 procent om toegang geheel te weigeren.

De beweegredenen voor dit barricaderen gaan niet bepaald gepaard met klantvoordeel. Webshops zouden bijvoorbeeld consumenten omleiden naar buitenlandse webpagina’s waar producten een hogere marktwaarde hebben: bewust omleiden, om méér te kunnen rekenen voor eenzelfde product. Anderzijds komt het voor dat geoblocking wél ten goede komt van de consument, bijvoorbeeld wanneer een alternatieve webpagina beter aansluit bij een uit het IP-adres afgeleide taal. Ongeacht de achterliggende motivatie dient iedere webshophouder zich sinds 3 december 2018 te houden aan een set wettelijk verplichte criteria.

AVG-conform

De verordening is één van vele staatse opleggingen. Anno 2019 kunnen webshopondernemers verzuipen in een zee van wettelijke verplichtingen – let wel, verplichtingen die veelal niet voor niets tot stand komen. Trusted Shops begeleidt en ondersteunt bij complete conformiteit. Via screening en consult zorgen zij dat internetwinkels aan de alsmaar hogere overheids- en consumentenstandaarden voldoen.

‘Onze criteria zijn ingekaderd’, vertelt Rhode Benissan Jonker, Legal Consultant bij Trusted Shops. ‘We stellen ten allereerste een auditprotocol op. Op basis van onze kennis bepalen we wélke stappen een webshop moet zetten om wetconform voort te bestaan.’

Onder deze criteria vallen AVG-conformiteit, complete informatievoorziening (doet de webshop wat het belooft?), een succesgarant bestelproces en een betrouwbare digitale veiligheidsstandaard.

Garant

Rhode vervolgt: ‘Uniek is onze koperbescherming. Doe je een aankoop bij een webshop met het Trusted Shops-keurmerk, dan kan de bestelling tot € 2500,- worden verzekerd.’ Levert de webshop niet, of gaat er iets mis met de bestelling, dan betaalt Trusted Shops hoogstpersoonlijk uit. Foutieve leveringen zijn veelvoorkomend. Vandaar dat een uitbetaling als deze spreekt van zelfvertrouwen: wil Trusted Shops financieel duurzaam voortzetten, dan valt er een enorme kwaliteitsstandaard omhoog te houden.

Tim Heinen (Country Manager Benelux, links) en Rhode Benissan Jonker (Legal Consultant, rechts).

‘We schieten juridisch te hulp. Uiteindelijk is het voordeel dubbelzijdig: voldoet een webshop aan onze criteria, dan voldoet deze aan talloze wettelijke verplichtingen – verplichtingen die in het leven zijn geroepen om klantveiligheid en –tevredenheid te stimuleren.’

Privacy 360

Samengevat forceert de AVG een bewuste omgang met persoonsgegevens. In de praktijk kan de oplegging ondernemers obstrueren. Met name kleinere partijen.

‘Via Privacy 360 bieden we een definitieve tool om bedrijven te ondersteunen bij het naleven van de AVG. Denk daarbij aan handvaten voor een tijdsefficiënt bemachtigen van verwerkingsovereenkomsten en de opstelling van een verwerkingsregister – zaken waar de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) alsmaar strenger op controleert. Veel oplossingen vragen de hoofdprijs; niet gek, want veel oplossingen zijn ontworpen voor de behoeften van grootbedrijven. Privacy 360 daarentegen, werkt bewust simpel.’

Onzeker over de wetconformiteit van jouw online winkel, of simpelweg gemotiveerd om het nóg beter te doen? Overige informatie, keurmerkmogelijkheden en wetinformatie vind je op Trusted Shops.

afbeelding van Geert van der Klugt

Geert van der Klugt | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Geert