Top vijf scale-ups in 2019

MKB
Jordi Smit
Een scale-up is een bedrijf met een gemiddelde jaarlijkse groei van werknemers of omzet van 20 procent per jaar over een periode van drie jaar. Bovendien heeft een scale-up meer dan 10 werknemers aan het begin van die driejarige periode. Er zijn enkele bekende merken die onder deze noemer vallen. In dit artikel: de top vijf scale-ups in 2019.

1. Takeaway.com

Takeaway.com is een toonaangevende online marktplaats voor voedselbezorging, gericht op het verbinden van consumenten en restaurants in negen Europese landen en Vietnam. In 1999 kwam Jitse Groen op het idee een website te ontwikkelen met een aanbod van bezorgrestaurants waar ook besteld kon worden. In 2007 begon de expansie in Duitsland, Oostenrijk en België; daarna volgden Denemarken en Frankrijk. Het Nederlandse PizzaOnline / Emeal werd vervolgens in 2009 overgenomen. Later dat jaar kocht Thuisbezorgd de domeinnaam Takeaway. com om internationaal onder eenzelfde naam verder te gaan. Na 2015 is het bedrijf zowel door autonome groei als door overnames sterk gegroeid.

2. Rituals

Zonder een grootschalig marketingbudget een nieuw beautymerk met internationale potentie opzetten: is dat gekkenwerk? Raymond Cloosterman lijkt met zijn Rituals het tegendeel te hebben bewezen. Dit Amsterdamse bedrijf is na een paar moeilijke beginjaren uitgegroeid tot een succesvolle onderneming met meer dan 870 verkooppunten in onder andere de Benelux, Portugal en de Verenigde Staten. De naamsbekendheid vergroten en uiteindelijk internationale bekendheid vergaren met een nieuw beautymerk: tegen alle standaarden en verwachtingen in de cosmeticawereld in, bewijst Rituals dat dit kan. Het bedrijf van Raymond Cloosterman heeft een goede manier gevonden om consumenten te bereiken. Rituals spreekt zelf liever niet over een kerndoelgroep en gelooft ook niet in marktonderzoek; de producten en diensten van het bedrijf moeten zowel vrouwen als mannen en mensen van alle leeftijden aanspreken.

3. Coolblue

In 1999 werd Coolblue opgericht door Pieter Zwart (algemeen directeur), Paul de Jong en Bart Kuijpers. Coolblue is actief in Nederland en België. Het bedrijf is begonnen met webshops als MP3man.nl, PDAshop.nl en Laptopshop.nl. Inmiddels beschikt Coolblue over tientallen webshops plus zes fysieke winkels in Nederland en drie in België.

De naam Coolblue is het tegenovergestelde van Hot-Orange, een online warenhuis dat veel van de bedrijfsvoering uitbesteedde aan derden, volledig extern gefinancierd was en geen goed functionerende klantenservice had. De oprichters van Coolblue hadden het tegenovergestelde voor ogen, vandaar de naam. Coolblue is een winkelformule in voornamelijk consumentenelektronica, die als handelsmerk heeft dat het voor elke productgroep een aparte webwinkel opricht, met van elke winkel een .nl- en een .be-variant. Het bedrijf hanteerde hierbij een nichestrategie. In 2016 had Coolblue in de Benelux 319 gespecialiseerde webshops, alsmede negen fysieke winkels. Sinds 11 juni 2018 is Coolblue van deze niche-strategie afgestapt en heeft het bedrijf al zijn gespecialiseerde webshops ondergebracht onder één domein.

4. Action

De Action begon in 1993 als een klein winkeltje in Enkhuizen gestart door Gerard Deen en Rob Wagemaker. Later kwam hier nog Boris Deen bij. Nog datzelfde jaar kwamen er vestigingen in Noord-Holland bij. In 1994 breidde de keten met nog eens vijf winkels uit om in 2002 op 94 winkels te komen. In 2005 werd de eerste winkel in Vlaanderen (Rijkevorsel) geopend, in 2009 gevolgd door het eerste filiaal in Duitsland. In 2017 kwam de eerste vestiging in Polen.

In 2011 kwam Action voor 500 miljoen euro in handen van het private-equityhuis 3i. Er waren 269 winkels, 8000 medewerkers en er was een omzet van ongeveer 600 miljoen euro. Na de overname werd voor 275 miljoen euro in Action geïnvesteerd. Op 27 september 2012 opende het bedrijf zijn 300ste winkel. In december van dat jaar werd het eerste filiaal in Frankrijk geopend. De 1000ste winkel werd in oktober 2017 in Gorinchem geopend. Nederland is op dit moment nog net iets groter dan Frankrijk met 368 winkels tegenover 344. Wel is de omzet in Frankrijk ondertussen groter dan in Nederland.

5. Catawiki

Catawiki is een Nederlands internetbedrijf uit Assen, dat werd opgericht in 2008. Het bedrijf publiceert een wiki-verzameling van verzamelaarscatalogi die kan worden bewerkt door elke geregistreerde gebruiker en organiseert sinds 2011 onlineveilingen in tientallen categorieën. Er zijn vanaf 2017 websites in meer dan tien Europese talen en het Chinees. Het bedrijf heeft kantoren in Nederland (Assen en Amsterdam), Duitsland (Berlijn), Frankrijk (Parijs), Engeland, Italië en Spanje. Catawiki is opgericht door de Nederlanders René Schoenmakers, een stripverzamelaar, en Marco Jansen, een programmeur. De site ging op 10 september 2008 de lucht in. Om een vliegende start te garanderen hadden zij de rechten gekocht van een bestaande Vlaamse stripdatabase met 110.000 ingangen. In 2009 trad Erik Boeré, uitgever van CD- and DVD-ROM-catalogi van postzegels, munten en telefoonkaarten, toe tot Catawiki en hij voegde zijn grote databases aan Catawiki toe, waardoor een van de grootste online postzegelcatalogi ontstond, met een thematische zoekfunctie.

Vijf tips voor razendsnelle groei

1. Durf te kiezen

Liever een niche perfect bedienen en deze langzaamaan uitbouwen, dan een product in de markt brengen dat niet echt onderscheidend of interessant is voor de consument. Iedere succesvolle scale-up zorgt er daarom voor dat deze regel tot in de puntjes wordt toegepast.

2. Laat je inspireren door baanbrekende technologieën

Denk hierbij bijvoorbeeld aan technologieën die momenteel ‘hot’ zijn. Enkele voorbeelden zijn: Artificial Intelligence (AI), Predictive analysis, Internet of Things (IoT), blockchain, augmented reality of robotics. Wanneer je deze als consument toepast, creëer je werkelijk interessante mogelijkheden.

3. Verhoog de diversiteit in je organisatie

Stop met het idee dat je alles zelf kunt bedenken. Juist diversiteit in je organisatie zorgt ervoor dat de discussie op gang blijft, waar vaak de briljantste ideeën uit voortkomen. Juist door te luisteren naar andere ideeën en meningen, ben je in staat te innoveren.

4. Denk in ecosystemen

Niet alleen, maar samen sta je sterk. Onderzoek daarom met welke klanten, influencers, platformen en andere aanbieders je een sterk ecosysteem kunt vormen. Het is de kracht van netwerken die schaalbaarheid mogelijk maken.

5. Experimenteer en faal!

Weet je zeker dat ideeën niet kunnen? Test aannames door het in korte cycli toe te passen. Ontwikkelingen gaan vaak te snel om jarenlang in een laboratorium of kantoor aan proposities te werken. Zorg voor razendsnelle terugkoppeling vanuit de markt.

afbeelding van Jordi Smit
Door: Jordi Smit

Jordi Smit | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Jordi