TikTok's voorbereiding op de Europese verkiezingen in 2024

TikTok's voorbereiding op de Europese verkiezingen in 2024

Redactie Baaz

Meer dan 134 miljoen mensen in heel Europa* maken maandelijks gebruik van TikTok, waarvan velen ook stemmen in de komende Europese verkiezingen. Volgende maand lanceert TikTok speciale in-app verkiezingshubs voor alle 27 afzonderlijke EU-lidstaten, zodat mensen gemakkelijk feiten van fictie over de verkiezingen kunnen onderscheiden in hun eigen taal. Door samen te werken met lokale kiescommissies en maatschappelijke organisaties, zijn deze Election Centers een plek waar onze community betrouwbare informatie over de verkiezingen kan vinden. Dit initiatief is slechts één onderdeel van een bredere strategie om ervoor te zorgen dat TikTok een creatieve, veilige en sociale plek blijft voor onze community tijdens de verkiezingsperiode.

Ons EU-contentbeleid

We hebben meer dan 6.000 mensen die content in EU-talen modereren. Onze teams werken met technologie om ervoor te zorgen dat we onze regels handhaven om desinformatie, content die onze richtlijnen overtreedt en geheime beïnvloedingsactiviteiten, die tijdens een verkiezingsperiode (kunnen toenemen), op te sporen en te verwijderen.

Desinformatie bestrijden: In het derde kwartaal van 2023 werd 99% van alle content die we verwijderden vanwege verkiezingsfouten en maatschappelijke desinformatie al weggehaald. We hebben gespecialiseerde desinformatiemoderators die tools en training krijgen om content, die niet aan onze richtlijnen voldoet, op te sporen en te verwijderen. Ook hebben we teams ter plaatse die samenwerken met experts om ervoor te zorgen dat onze aanpak de lokale context en nuances weerspiegelt.

Fact-checking: We werken samen met negen fact-checkingorganisaties  in Europa, die de nauwkeurigheid van content in 18 verschillende Europese talen beoordelen. Daarnaast labelen we alle beweringen die niet kunnen worden geverifieerd. We blijven werken aan de verdere uitbreiding van ons fact-checkingnetwerk.

Investeren in mediageletterdheid: We investeren in campagnes voor mediawijsheid als een strategie tegen desinformatie. In 2023 werkten we samen met factcheckers om mediawijsheidscampagnes te lanceren in 18 Europese landen**, die meer dan 220 miljoen impressies genereerden en ongeveer 50 miljoen mensen bereikten op TikTok. Dit werk wordt dit jaar voortgezet, met negen extra campagnes die in 2024 live gaan.

Beïnvloedingsactiviteiten tegengaan: Misleidende partijen gebruiken soms online platforms als doelwit tijdens verkiezingen. We hebben toegewijde experts die zich inzetten om dit soort misleidend gedrag te detecteren, te stoppen en voor te blijven. We rapporteren de verwijderde gevallen van deze beïnvloedingsactiviteiten in onze driemaandelijkse Community Guidelines Enforcement Reports. In de komende maanden introduceren we ook speciale rapporten over geheime beïnvloedingsactiviteiten om zo nog transparanter te kunnen zijn en meer sectoroverschrijdende informatie uit te wisselen. Informatie over hoe we dit gedrag beoordelen kan je terugvinden in ons Transparantiecentrum.

Misleidende AI-gegenereerde content aanpakken: Door AI gegenereerde content (AIGC) brengt nieuwe uitdagingen met zich mee rond desinformatie, die we proactief aanpakken met strikte regels en nieuwe technologieën. We staan geen bewerkte content toe die misleidend kan zijn, inclusief AIGC van publieke figuren wanneer zij politieke standpunten delen. We eisen ook dat Creators realistische AIGC labelen en hebben onlangs een unieke tool gelanceerd om mensen hierbij te helpen. Naarmate de technologie zich verder ontwikkelt, blijven we meer doen op dit gebied. Onder andere door samen te werken met industrie partners om content en de herkomst hiervan te beoordelen.

Daarnaast richten we een speciale 'Mission Control'-ruimte in ons kantoor in Dublin in voor de verkiezingen. Hier komt ons gespecialiseerde verkiezingsteam samen met het Trust and Safety-team. Zo kunnen we ons werk in de aanloop naar, en tijdens, de verkiezingen zo goed mogelijk doen.

Gebruikers naar betrouwbare informatie leiden

De lokale Election Centers bouwen voort op ons werk dat voor het eerst werd gestart in 2021, en vorig jaar groots werd uitgebreid; in 2023 lanceerden we in-app hubs voor verkiezingen in Griekenland, Nederland, Polen, Slowakije en Spanje.

In Nederland werkten we onder andere samen met Nieuwscheckers tijdens de verkiezingen van 22 november 2023 om educatieve video's te maken voor TikTok gebruikers, zodat zij informatie die ze te zien krijgen kritisch kunnen beoordelen. Daarnaast hebben we verkeerde informatie over burger- en verkiezingsprocessen verwijderd, ongeacht de intentie. Dit gaat onder andere om onjuiste informatie over hoe je moet stemmen, de verkiesbaarheid van kandidaten, processen om stembiljetten te tellen, en de uitkomst van verkiezingen.

Video's over de Europese verkiezingen worden gelabeld om mensen naar het relevante en lokale verkiezingshub te leiden. Als onderdeel van onze inspanningen rondom de integriteit van de verkiezingen, voegen we ook speciale 'herinneringen' aan hashtags toe. Deze herinneringen moedigen gebruikers aan om de regels te volgen, feiten te verifiëren en content te rapporteren waarvan zij denken dat deze onze Community Guidelines schendt.

Beleid voor accounts van politici, politieke partijen en nieuwsuitzendingen

TikTok is een entertainmentplatform dat wordt gekenmerkt door onze diverse community en content waar ze plezier uithalen. Daarom zijn veel Europese leiders, ministers en politieke partijen op het platform te vinden, waaronder ongeveer 30% van de leden van het Europees Parlement. Geverifieerde accounts van politici en instanties bieden het kiezerspubliek een extra kanaal om betrouwbare informatie te ontvangen, in de strijd tegen desinformatie tijdens de verkiezingen.

We begrijpen dat er vraag is naar dit soort accounts en content, en net als iedereen in onze community, verwelkomen we deze uitingen, zolang ze onze Community Guidelines niet schenden. We hanteren een specifiek beleid voor deze accounts, die de integriteit van het platform, en de veiligheid van onze gebruikers, waarborgt. We hanteren beleid waarmee we betaalde politieke reclame niet toestaan. Daarnaast kunnen accounts die toebehoren aan politici of politieke partijen niet adverteren of geld verdienen op TikTok.

Accounts van politici, politieke partijen, overheden en nieuwsorganisaties spelen een unieke rol in het maatschappelijk debat, en terwijl we hun overtredende content verwijderen zoals we dat bij iedereen doen, passen we ook een genuanceerd handhavingsbeleid toe om het publieke belang te beschermen. Bijvoorbeeld, wanneer zo'n account desinformatie post of schadelijke content promoot tijdens de verkiezingsperiode, kunnen we - naast het verwijderen van de content - het account beperken in het posten van content voor maximaal 30 dagen.

Ons werk om TikTok veilig te houden kent geen einde. We investeren dit jaar wereldwijd meer dan $2 miljard om onze inspanningen verder te versterken. Ook zijn we medevoorzitter van de Werkgroep Verkiezingen van de Gedragscode tegen Desinformatie  en we blijven samenwerken met experts in de regio, inclusief onze Europese Veiligheidsadviesraad. Onze aanpak blijft zich ontwikkelen, zodat we nieuwe uitdagingen en bedreigingen kunnen aanpakken.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie