Strategieën om de supply chain veerkrachtiger te maken

Strategieën om de supply chain veerkrachtiger te maken

Redactie Baaz

Door: Indre Milukaite, General Manager bij Flexport

Elk onderdeel van de wereldwijde supply chain heeft het de afgelopen paar jaar zwaar te verduren gehad. Er waren momenten waarop fabrieken over de hele wereld dicht moesten als gevolg van besmettingen met Covid, of op beperkte capaciteit draaiden. Vrachtwagenchauffeurs, opslagplaatsen, spoorwegen en havens werden getroffen door infecties en andere beperkingen. Deze pandemie heeft de supply chain ongetwijfeld voor grote uitdagingen gesteld. De gevolgen hiervan zijn op verschillende manieren merkbaar.

Ten eerste zijn de levertijden meer dan verdubbeld ten opzichte van de periode vóór de pandemie. Waar het vroeger ongeveer 55 dagen duurde om een vracht vanuit China naar Europa te krijgen, duurt dat nu 110 dagen. Ten tweede zien we dat andere factoren de logistiek verder onder druk zetten. De havenoverslag verloopt langzaam, transport over zee en door de lucht heeft nog nooit zo lang geduurd en de prijzen blijven torenhoog.

Hoe kan een bedrijf goed op de hoogte blijven in een branche die wordt gekenmerkt door spreadsheets, e-mails en telefoongesprekken? Hoe hou je je voorraad op peil en zorg je ervoor dat klanten op de hoogte zijn van de status van hun bestelling? En het allerbelangrijkste: hoe vergroot je de veerkracht van je supply chain, met het oog op de chaos en onvoorspelbaarheid van vandaag de dag?

Ik wil graag vier strategieën bespreken waarmee je de veerkracht van je supply chain kunt vergroten.

Het probleem begrijpen

Gezien alle uitdagingen die voortdurend de kop opsteken, is het absoluut noodzakelijk om te begrijpen welke impact die onvoorziene gebeurtenissen hebben op je bedrijf. Een aantal vragen die je moet stellen is:

  • Wat voor impact heeft een stijging van de verzendingskosten op je concurrentievoordeel?
  • Wat zijn mogelijke obstakels voor omzetgroei?
  • Bevindt je voorraad zich overal en nergens, met zeer onregelmatige leveringen of is je voorraad stabiel?

Ga deze discussie ook aan met mensen buiten je eigen team, vraag om input zodat je begrijpt wat het probleem nou echt is. Los vervolgens eerst de problemen op die het grootste verschil opleveren.

De afgelopen maanden hebben we intensieve discussies gevoerd met onze klanten over de impact van de marktsituatie op de logistiek, en hoe zich dat vertaalt in concrete business impact. Het gebruik van data in deze fase is cruciaal, maar helaas niet snel beschikbaar of onvolledig. Werk samen met je partners om inzicht te krijgen in je data om te ontdekken waar je je op moet richten.

Real-time data gebruiken

In tijden van crisis is er veel behoefte aan real-time data. Uit onderzoek van Gartner blijkt dat bedrijven vinden dat investeringen in supply chain-technologie vaak leiden tot betere besluitvorming. De transparantie die nodig is om te zien waar goederen zich op een bepaald moment bevinden, is een belangrijk onderdeel van de veerkracht van de supply chain.

Inzicht in de hele supply chain - van inkooporders tot de uiteindelijke levering - helpt bedrijven om sneller te reageren op de continu veranderende wensen van klanten. Mogelijke knelpunten zijn direct zichtbaar wanneer je weet wat zich afspeelt in de gehele supply chain. Dit helpt om proactief in te spelen op potentiële verstoringen, zelfs wanneer goederen al onderweg zijn.

Maar inzicht in de supply chain moet niet beperkt blijven tot de supply chain-teams. Geef collega's van bijvoorbeeld marketing of sales ook toegang tot deze informatie, zodat zij op basis daarvan beslissingen kunnen nemen. En collega's van de klantenservice kunnen klanten op de hoogte brengen van vertragingen.

Naast deze voordelen is het grootste voordeel van deze inzichten de flexibiliteit die het oplevert voor je logistieke activiteiten.

Flexibiliteit is de sleutel tot snel schakelen

Flexibiliteit in de supply chain betekent dat je snel vervoerswijzen, routes, deeltransporten, enz. kunt aanpassen zodra er nieuwe informatie beschikbaar is. Het betekent dat het mogelijk is om tijdens het transport te kiezen voor een andere vervoerswijze, mocht de situatie daarom vragen.

Wanneer de vraag naar bepaalde producten verandert, kan je er bijvoorbeeld voor zorgen dat de best verkopende producten op voorraad blijven door ze per luchtvracht te verzenden, terwijl de rest via zeecontainers wordt verzonden.

Met behulp van geaggregeerde data over klanten en transportmethodes kunnen trends worden voorspeld. Zo kan je bepalen wat de beste manier van transport is. Wanneer de data bijvoorbeeld een onverwachte vertraging op het spoor laat zien, kan een klant vracht overladen en in plaats daarvan een vrachtwagen boeken.

Duurzaamheid wordt steeds belangrijker

De pandemie en de Klimaatconferentie van Glasgow (COP26) hebben het belang van duurzaamheid wereldwijd in een stroomversnelling gebracht. Hierdoor neemt de druk op bedrijven toe om hun bedrijfsvoering ingrijpend te veranderen. Na COP26 is 90% van het mondiale bbp nu bestemd voor toezeggingen om een netto uitstoot van nul te bereiken tegen 2030. En volgens Forbes is "duurzame, veerkrachtige bedrijfsvoering" de belangrijkste zakelijke trend van dit moment.

Bedrijven kunnen een concurrentievoordeel behalen door trends te herkennen en duurzaamheid te integreren in alles wat ze doen. Het is echter essentieel dat 'greenwashing' wordt vermeden en dat organisaties zinvolle actie ondernemen om de koolstofuitstoot te verminderen. Dit is mogelijk door de eigen uitstoot en die van bedrijven in de supply chain te verminderen.

Inzicht verkrijgen in de gehele supply chain kan allerlei voordelen opleveren. Niet alleen doordat kosten worden bespaard en processen efficiënter worden, maar ook doordat onnodige verspilling en koolstofuitstoot worden teruggedrongen, wat ons milieu ten goede komt.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie