Special Wines, volg je hart als ondernemer - Frederik Boer

Special Wines, volg je hart als ondernemer - Frederik Boer

Redactie Baaz
“De meeste wijn-handelaren zijn klassiek, maar ik zou ons willen omschrijven als disco”, zegt Frederik Boer

Na de lancering van de website www.specialwines.com, een pop-up shop in oktober 2020 tegenover sterrenrestaurant Wils en rijen enthousiaste klanten in Coronatijd, opent voormalig beddenondernemer Frederik Boer (37) zijn eerste wijnwinkel in Amsterdam-Zuid. In deze zaak met wijntuin combineert Boer zijn voorliefde voor vrouwelijke wijn met de culinaire kunst van Geoffrey Wine en discomuziek. Bring it on!

“De meeste wijn-handelaren zijn klassiek, maar ik zou ons willen omschrijven als disco”, zegt Frederik Boer, die de afgelopen 10 jaar toen nog voor de fun met zijn vriendin Dana in de vakanties wijnreizen door Zuid-Europa maakte. Nadat hij de beddenbranche vaarwel zei, besloot hij om zijn hart te volgen. Boer: “De ondernemer in mij dacht: ik wil een product verkopen dat supersexy is. En dat heeft altijd voor m’n neus gestaan. Alleen heb ik het pas later gezien en van m’n passie m’n werk gemaakt. Wij verkopen wijnen van jonge, swingende wijnmakers die te weinig produceren om door de grote jongens te worden opgepikt.”

Kunst

Volgens de sympathieke wijnhandelaar moet wijn kopen net zo leuk zijn als wijn drinken. “Ik zie nog veel stoffige zaken waar een oudere specialist zit die gelijk gaat vragen wat je budget is. Dat is niet wat wij willen vertegenwoordigen. Bij ons tref je een ontspannen sfeer, kunst aan de muur van Geoffrey Wine en krijg je een eerlijk verhaal van zo’n 30 wijnmakers. Local hero’s die we persoonlijk kennen en die soms niet meer dan 4000 flesjes per jaar produceren. Te weinig voor een Gouden Ton of Albert Heijn. Aangezien de handel tijdens de COVID-pandemie stillag, zijn premium wijnen voor consumenten goedkoper geworden. Je koopt bij ons dus een bovengemiddeld goede wijn die in een kleine oplage is geproduceerd, van hoge kwaliteit met een goede uitstraling, vanaf 10 euro.”

Silvia Gonzales

“Wat onze huizen typeert, zijn de vrouwelijks wijnmakers. Ik hou van elegantie qua smaak en verfijnde wijnen. Dat proef je terug. Wijnen die door mannen zijn gemaakt, zijn vaak heel explosief en krachtig. Vrouwen maken wijnen achter de komma. Met zachte tannines, lekker drinkbaar, zonder dat het alle kanten uitgaat.

Zo’n 15 merken importeert Special Wines zelf, waaronder de El Canto de la Alondra (2019) uit de Ribera del Duero van Silvia Gonzales. Zij is een persoonlijk betrokken wijnproducente die de Temperanillo-druiven bemoedert als haar eigen kinderen en zelf het land bewerkt. Boer: “Het resultaat is zwoel, sensueel en uitdagend. De Ribera del Duero ligt in het hart van Spanje, waar het overdag 50 °C is en ’s nachts vriest. Die druiven krijgen enorm op hun lazer. Het is heel moeilijk om daar elegante wijn van te maken en toch is dat gelukt. Je proeft een frisse, levendige, soepele wijn die je jong moet drinken en die uitstekend combineert met vegetarische gerechten uit de mediterrane keuken.”

Cecilia Monte

In Italië wordt zakengedaan met showstopper Cecilia Monte vanwege haar Barbera d’Alba, gemaakt van 50 jaar oude wijnstokken in een ongerept stuk Barbaresco (Piemonte). “Een van onze vaste rode huiswijnen met genoeg fruit om in de zomer te drinken en genoeg structuur voor de winter.”

De zachte, boterige Chardonnay La Tartufaia van Giulia Negri is al wekenlang uitverkocht. De wijnmaakster bestiert de 150 jaar oude familiewijngaard als een eigenzinnige ster die mondiaal rijzende is.

Wij werken samen met importeurs die echt aan tophuizen leveren. Daardoor leveren we ook aan restaurants, zoals Toscanini in de Jordaan en een grote resortgroep in Oostenrijk, waar ik zelf nog heb gewerkt als manager.”

Champagne

“Om het af te maken mag champagne, ons best lopende product, niet ontbreken. We hebben de beste champagne ter wereld, de Arlaux. Die is in 2020 als beste beoordeeld door niemand minder dan de Amerikaanse oppergod der wijncritici Robert Parker, met zijn eigen puntensysteem waardoor de wijnverkoop aantoonbaar zakt of stijgt. Die man proeft soms 100 wijnen op een dag. De champagne is nergens anders te koop, wij zijn de enige wijnwinkel die dat heeft. Tot nog toe is het mijn bestverkochte product. Zo’n fles kost 39,95 euro.”

“We verkopen ook het huisaperitief van tweesterrenrestaurant ‘t Nonnetje in Harderwijk. Dat is de Blanc de Blanc, een bubbelwine uit Portugal van 14,50 euro per fles, gemaakt door Louis Pato, de meest excentrieke wijnmaker van Portugal. Die is momenteel echt niet aan te slepen. Het is het allerbeste wat je kan kopen op dit moment vanwege de natuurlijke gisting. Je hoeft niet altijd dure spullen te verkopen, het is ook leuk om iets fantastisch te hebben aan de onderkant van de markt.”

Wijntuin

In de binnentuin van Special Wines aan de Marathonweg 15 in Amsterdam worden ook tastings georganiseerd. Check hiervoor de website: www.specialwines.com. Uiteraard kun je net als bij Nespresso gewoon binnenlopen om een glas wijn te proeven. “Wijn is fun en easy, dat willen wij uitstralen,” besluit Boer. “Kom gerust langs.” 

 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie