SEO trends 2020: dit kun je verwachten

Joël van Vugt
SEO, Search Engine Optimization, speelt al jaren een hoofdrol in vrijwel iedere marketingafdeling. Hoe zorg je ervoor dat jouw website zo goed mogelijk scoort op Google bij het intypen van bepaalde zoekwoorden, of combinaties daarvan? Nu kun je natuurlijk voor de makkelijke én dure weg gaan door Google Ads te gebruiken, maar met goede SEO op je website kies je voor blijvend succes op de langere termijn. Waar moet je dit jaar rekening mee houden? De belangrijkste trends op een rij.

1. Content, content, content

Content marketing is niet zomaar ontstaan. Het is opgekomen toen Google haar algoritme omgooide, waardoor de kwaliteit van de content ineens veel meer de positie van jouw website ging bepalen dan het vermelden van de zoekwoordcombinaties. Een logische stap. Marketeers willen namelijk vooral conversie, terwijl Google haar bezoekers de best mogelijke informatie wil voorschotelen. Zoals je kunt raden botsen die belangen nog al eens. Door de kwaliteit van content belangrijk te maken, heeft Google de hele wereld van marketing blijvend veranderd. Ook in 2020 zal dit zeker niet anders worden.

Sterker nog, omdat algoritmes content steeds beter gaan begrijpen is zelfs het plaatsen van fatsoenlijke inhoudelijke artikelen niet langer meer voldoende. Google is inmiddels in staat om te herkennen welke stukken door jou geschreven zijn en of je een autoriteit bent op dat gebied. Voor extra punten plaats je dus niet alleen stukken op jouw site, maar ook op andere websites en natuurlijk social media.

2. Logica rules

Wat hebben algoritmes en bezoekers van jouw website met elkaar gemeen? Ze houden allebei van logische, makkelijk te doorgronden websites. Dat is natuurlijk al jaren bekend, maar nu gaat Google er ook in hun ranking steeds meer rekening mee houden. Content waarvoor je eerst zeven keer door moet klikken wordt minder gewaardeerd dan een duidelijke tekst op de homepage. Denk dus goed na waar je welke content plaatst. Bovendien moet de tekst natuurlijk niet alleen bezoekers trekken, maar ze ook aanzetten tot actie. Een flinke puzzel, maar wel eentje met een potentieel hoge beloning!

3. Linkbuilding op de schop

Ook in 2020 gaat Google de strijd aan met black hat linkbuilders. De tijd dat je ermee wegkwam om zevenentachtig links te kopen bij net zoveel malafide linkbuilders begint nu echt op zijn einde te lopen. Google kan tegenwoordig zeer goed meten hoe waardevol een link echt is. Sterker nog, bij gebruik van linkbuilding websites kun je een penalty krijgen waardoor je SEO-positie naar beneden wordt bijgesteld.

Hoe werkt het dan wel? Zet in op het plaatsen van links vanuit websites die wel ‘autoriteit’ hebben. Inhoudelijk interessante teksten dus, die ook echt gelezen worden. Voor het geval je de tip uit punt 1 alweer vergeten bent: content plaatsen op andere websites en platforms helpt. Helemaal met hier en daar een link naar je eigen site.

Kom je er niet uit, dan kun je jouw linkbuilding uitbesteden. Omdat SEO een specialisme is, doen tal van SEO-experts zich aan. In het merendeel van gevallen is uitbesteding optimaal, aangezien de technische haken en ogen aan een effectieve benadering van webteksten en linkprofielen legio zijn.

4. Ga voor de ‘featured snippet’

Ik ben niet altijd een held in de keuken. Op het moment dat ik mijn pan met bloemkool opzet vraag ik me regelmatig af hoe lang hij ook alweer moet koken. Geen probleem, ik vraag het gewoon aan Google. Bij de zoekresultaten zie ik direct het goede antwoord, in een featured snippet: een kort stukje tekst waarin ik het antwoord op mijn vraag vind. Het is de nieuwe hoofdprijs in SEO-land. Ook wel de nummer 0 positie in Google genoemd. Op dit moment bestaat hij al voor 20 procent van de zoekresultaten.

Voor Google is dit een logische zet. Veel vragen hebben geen moeilijk antwoord nodig. En de algoritmes van Google zijn slim zat om te weten welke website het beste antwoord geeft. De beste manier om in het felbegeerde bezit te komen van zo’n snippet is door jouw content goed op te bouwen. In plaats van een saai verhaal over jouw fantastische diensten, denk je na over de problemen en uitdagingen die jouw mogelijke klanten hebben. Willen ze graag weten hoeveel je een computer schoonmaakt? Schrijf dan puntsgewijs op hoe je dat doet. Hoe meer mensen jouw tekst lezen, des te groter de kans dat jouw tekst uiteindelijk wordt bevorderd tot snippet. Het resultaat: meer bezoekers en een betere positie van jouw website.

5. De conclusie: meer moeite, meer kosten, betere kansen

Tot een paar jaar geleden was SEO een redelijk level-playing field. Dat houdt in dat iedereen die er enigszins zijn best voor doet, redelijk goede resultaten uit kan halen. Met een paar goede linkjes en redelijk goed verwerkte zoekwoorden, of combinaties daarvan, kwam je al een heel eind. Maar zoals je in deze lijst hebt gezien is Google ook in 2020 druk bezig om aan deze praktijken een einde te maken. We willen waar voor onze zoekopdrachten, dat is tenslotte waar Google van leeft. Aan de ene kant maakt dat het aantrekkelijk om toch maar voor betaalde zoekwoorden te gaan. Aan de andere kant kan het een flinke beloning opleveren om juist toch in SEO te investeren. Daarvoor moet je een goede contentstrategie hebben, die niet alleen aansluit op de customer journey van jouw doelgroep, maar ook op de eisen van Google.