Snel, beter voor het milieu en straks ook nog goedkoop

Rijk belooft simpelere regelgeving rondom e-bike van de zaak

Jeroen van Onselen
Voor een betaalbare prijs een auto van de zaak rijden kennen we al. Daar komt nu een nieuwe regeling voor e-bikes bij.

Het bericht van het het ministerie van Financiën over een vereenvoudiging van de bijtellingsregels voor de fiets klinkt Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) als muziek in de oren.

Lobby bedrijfsleven

De VNA ziet de medeling van het Rijk als een direct resultaat van de lobby van de ANWB, Fietsersbond, Natuur en Milieu, RAI/BOVAG en zichzelf. De regeling gaat naar alle waarschijnlijkheid in 2020 in. Het VNA verwacht dat als het een beetje meezit met de nieuwe regels, werknemers straks goedkoper met de e-bike naar hun werk kunnen peddelen. Uiteraard zijn er ook nu al Nederlanders die met de e-bike naar hun werk forenzen.

Daarnaast heeft de overheid al regels voor fiscale voordelen voor wie op de snelle en schone fiets naar zijn of haar werk wil. Alleen zijn die regels nu te complex en werken ze niet in het voordeel van de werknemer.

Huidige regeling e-bike te duur voor werknemer

Die moet nu kosten per kilometer voor zaken als onderhoud, reparatie, stroom (in geval van een e-bike), afschrijving en verzekering vermenigvuldigen met het werkelijk gereden aantal privékilometers. Augustus vorig jaar schreef Baaz al over de vage regels  rondom de fiets van de zaak.

afbeelding van Jeroen van Onselen

Jeroen van Onselen | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Jeroen