Retailexpert Van Tellingen ziet kansen voor V&D 2.0

Jordi Smit
Retailexpert Hans van Tellingen, directeur van onderzoeksbureau Strabo, ziet grote kansen voor een fysieke winkel in het middensegment. 'Met V&D 2.0 heb je een prachtige formule om de Middenlanders optimaal te bedienen', zo zegt hij in een interview met Marketing Tribune over zijn nieuwe boek.

Van Tellingen trekt webshop in twijfel

In hetzelfde interview trekt hij retailbedrijven met uitsluitend een webshop in twijfel. Is de winkelleegstand wel zo hoog? Kan online supermarkt Picnic ooit winst maken? Levert gratis parkeren nu echt extra winkelomzet op? En zijn warenhuizen de toekomstige winstmakers? De antwoorden belooft hij in het boek 'Waarom stenen winkels winnen'.

Voorbeeld Van Tellingen

'Meer dan 90 procent wordt nog gewoon in de fysieke winkel besteed', gaat Van Tellingen verder. 'De webwinkelpenetratie is echter wel negentig procent. De meeste mensen kopen wel eens wat op internet, maar daarbij gaat het om heel gerichte inkopen. Dan gaat het om een korte kassabon. Voor de lange kassabon moet je in de fysieke winkel zijn. Mensen komen binnen voor een aankoop, maar kopen meer dan ze van plan waren.'

Ahold

Van Tellingen onderbouwt zijn theorie door voorbeelden als Amazon, Ace & Tate en Fietsenwinkel te noemen. Alledrie begonnen de online spelers fysieke winkels. Hij kan er alleen met zijn verstand niet bij dat Bol.com geen fysieke winkels heeft in de Albert Heijn supermarkten. 'Ik verwacht eigenlijk dat Bol.com binnen nu en anderhalf, twee jaar weer verkocht gaat worden. Misschien dat Ahold nog een laatste, krachtige inspanning doet om de webretailer tot een succes te maken, maar daarna is het over en uit.'

Ondernemerschap en service

Uiteindelijk, concludeert hij, draait het allemaal om ondernemerschap en service. 'Verwen je klant, hou van je klant. Het is een jeukwoord, maar wees authentiek. Dat is het in feite. Retail is helemaal niet moeilijk, maar je kunt het wel moeilijk maken.'

afbeelding van Jordi Smit
Door: Jordi Smit

Jordi Smit | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Jordi