Profile ziet kansrijke toekomst voor de franchiseformule

Profile ziet kansrijke toekomst voor de franchiseformule

Redactie Baaz

Alle ontwikkelingen in de automotive- en mobiliteitsbranche wijzen in de richting van de franchiseformule. De technologische ontwikkelingen worden steeds ingrijpender en er is een verschuiving te zien van particulier eigendom naar private lease en deelvloten. Kleinere ondernemers die onder eigen vlag opereren dreigen hierdoor volledig buiten de boot te vallen. Onafhankelijke automotive holding en formulehouder Profile biedt hun kansen in de toekomst. Profile-directeur Dirk Lambrechts: “Dit is een wedstrijd die je enkel als team wint.”

Elektrische aandrijflijn en privé versus zakelijk

De manier waarop mensen zich bewegen is sterk aan het veranderen. De innovatieve oplossingen die zo ver weg leken, staan nu al voor de deur. In die ontwikkelingen zijn twee grote lijnen te herkennen. De komst en overheersing van de elektrische aandrijflijn dringt zich aan en de verschuiving van privé naar zakelijk eigenaarschap kan niet ontkend worden.

Deze ontwikkelingen zijn van grote invloed op de garage- en onderhoudswereld. Profile vindt het belangrijk om haar ondernemers hiervan op de hoogte te houden. Profile organiseerde daarom een Plugged-In webinar waar werd ingegaan op de toekomst van de mobiliteit en hun antwoord daarop. “Dit heeft mij des te meer doen beseffen dat we ons bedrijf op korte termijn klaar moeten maken voor de toekomst,” aldus Profile-ondernemer Tom Britink van Profile Car & Tyreservice Amstel.

Franchisenemers klaarstomen voor de toekomst is precies waar Profile mee bezig is. Alle vestigingen in Nederland zijn al klaar voor EV-onderhoud. De eerste tien vestigingen hebben inmiddels ook de juiste uitstraling in en rondom de vestiging en een laadstation. Ook in België zijn bijna alle vestigingen zover om “EV-ready” te worden. Hiervoor zijn volgens Lambrechts twee zaken belangrijk: “We bieden de vestigingen een technische opleiding voor monteurs in de werkplaats én een commerciële opleiding om zaken te doen met onze klanten. Of deze nu groot, klein, nationaal of internationaal zijn.”

Toekomst is onzeker voor kleine ondernemer

Tijdens de webinar ging Lambrechts in gesprek met mobiliteitsexpert Mark Pecqueur, Profile-ondernemer en franchiseraadvoorzitter Pierre Klinkenberg en Paul Poppink van Transport en Logistiek Nederland (TLN). Uit dat gesprek trekt Lambrechts de conclusie: “Als eenling ga je het straks niet redden. (…) Je moet al klaar zijn voor de techniek op het moment dat de eerste klant zich aandient. Dat lukt niet als klein bedrijf. Alleen al vanwege de investeringen en het tempo van de veranderingen. Bovendien wordt de particulier steeds meer een vreemde eend in de bijt en krijgen we te maken met grote zakelijke klanten.” Pecqueur noemt de toekomstige situatie zelfs ‘onmogelijk’ voor de kleine ondernemer: “De klant van de toekomst is een groot bedrijf dat in heel Europa wil opereren. Die gaat dan niet met lokale aanbieders in zee.”

Kracht van de franchiseformule Profile

Dat een grote franchiseformule zal floreren in de toekomstige situatie is volgens Pecqueur vooral te wijden aan een groot netwerk dat een omvangrijk gebied beslaat. Pecqueur: “Iedereen hangt zijn karretje aan het grotere geheel. Profile is een hechte groep, maar heeft veel meer vrijheid en keuzemogelijkheden dan merkdealers.” Profile-ondernemer Britink ervaart dit voordeel ook: “Samen met alle collega’s en ondernemers bezitten we veel kennis van de markt. We hebben op elk gebied de juiste mensen. Wanneer je als zelfstandige garagist alles zelf moet doen blijft er weinig tijd over om je te kunnen focussen op de vestiging zelf.”  Lambrechts: “Door ons grote aantal vestigingen kunnen we klanten allerlei subspecialiteiten bieden.” Dat is ook precies waar Poppink kansen ziet voor Profile: “Ik ben ervan overtuigd dat wegvervoer blijft. Naarmate de techniek complexer is, worden de kansen voor onderhoud groter. Ik zie daar vooral kans in niches.”

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie