Personeelstekort remt resultaten BV Nederland

Personeelstekort remt resultaten BV Nederland

Redactie Baaz
In bijna alle sectoren zijn werkgevers naarstig op zoek naar geschikt personeel. Haast is geboden, want het bedrijfsleven heeft steeds meer te lijden onder een tekort aan goede werknemers.

Wie de groeicijfers van de verschillende sectoren bekijkt, kan tevreden zijn. Zo bereikten de bouw en zakelijke dienstverlening het afgelopen jaar zelfs respectievelijk 5,5 en 5 procent volumegroei. Industrie en horeca tikten 3,5 procent of meer aan. En ook voor 2018 en 2019 staan alle seinen op groen, hoewel de groei iets afneemt. Een kniesoor die hierover durft te mopperen. We zijn nog maar net uit de crisis, die zes jaar geleden zijn dieptepunt bereikte.

Tekort aan personeel

Toch hadden de groeicijfers nog mooier kunnen zijn. De sectoren kampen namelijk vrijwel allemaal met een tekort aan personeel. En wie zijn vacatures niet kan invullen, voelt druk op de productie en moet vaker ‘nee’ verkopen. Dat kost groei, waarschuwt ABN AMRO.

Uit de Conjunctuurenquête Nederland (COEN) van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt dat 17 procent van de ondernemers wordt belemmerd in hun groei door personeelstekort. In de IT, zakelijke dienstverlening, transport en bouw is dit percentage fors hoger. Ook de Metaalunie luidde in december de noodklok.

Mismatch

Belangrijk knelpunt op de arbeidsmarkt is de mismatch. Want ondanks de vraag naar personeel, heeft nog altijd 4,4 procent van de beroepsbevolking geen baan, zo blijkt uit cijfers van het CBS. Dat zijn 397.000 mensen en is meer dan aan het begin van de kredietcrisis in 2008, toen 3,6 procent van de beroepsbevolking werkloos was. Van die werkzoekenden lijkt 37 procent maar niet aan de bak te komen. Hun opleiding en ervaring sluit niet aan op de vraag uit de markt.

Mensen moeten dan ook de mogelijkheid krijgen en nemen zichzelf om te scholen. Bedrijven veranderen, de technologische vernieuwing vraagt om andere profielen. Dat maakt het meer dan ooit noodzakelijk voor werknemers zichzelf opnieuw uit te vinden om aansluiting te blijven houden met de arbeidsmarkt.

Een andere oplossing is volgens de bank het werk automatiseren. In sommige sectoren gebeurt dit al, denk aan de chatbots die klanten te woord staan bij online aankopen. Maar het tempo waarin die robotisering wordt opgepakt verschilt sterk per sector.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie