Performance marketing-apps zorgen voor minder merkentrouw
Dit blijkt uit een onderzoek van Tradedoubler en Forrester Consulting onder tweeduizend smartphonegebruikers in Zweden, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk.
Performance marketing-apps
Doordat de smartphone steeds meer de standaard wordt, gebruiken consumenten dit medium ook vaker voor marktonderzoek. 52 procent van deze consumenten heeft minstens één performance marketing-app op hun mobiel gedownload.
Van deze performance marketing-apps zijn de prijsvergelijkings-apps het meest populair. Maar liefst 32 procent van de respondenten gebruikt zo'n app. Ook kortingsbonnen-apps (23 procent) worden veel gedownload en op nummer drie staat met 22 procent de trouwe-klantenacties-apps. Ook dagaanbiedingen en groepskortingen (20 procent) en cashback-acties (19 procent) zijn geliefd.
Merkentrouw
Door de applicaties kiezen consumenten vaker voor de laagste prijs en is merkentrouw een stuk minder van belang. 55 procent geeft aan tijdens het winkelen op de smartphone te kijken en vervolgens naar de concurrent te stappen omdat dit voordeliger blijkt.
De helft van de respondenten zoekt via hun smartphone naar kortingsbonnen en 41 procent zegt regelmatig bonnen te gebruiken die naar hun telefoon worden gestuurd. Tradedoubler geeft aan dat hier de kansen liggen voor de duurdere aanbieders van producten.