Online groei in crisistijd? Grijp naar de basis!

Redactie Baaz
Hoewel het een bijzonder lastige tijd is, bevinden we ons meer dan ooit online. Vandaar kan je digitale platformen inzetten om overeind te blijven - en zelfs te groeien. Onderzoek van Copenhagen Economics wijst uit dat 59 procent van de bedrijven Facebook-apps en technologieën belangrijk vindt voor de groei van hun onderneming. Facebook, Instagram, Messenger en WhatsApp kennen voordelen. Maar hoe zet jij die voordelen naar eigen hand?

Curatie

In een wereld waarin de verwachtingen van consumenten steeds hoger liggen, is het belangrijk dat je je bedrijf onderscheidt met een eigen verhaal en dat je van toegevoegde waarde bent voor je klanten. Creëer content die persoonlijk en origineel is en plaats deze op de plekken en in de formats die je doelgroep gebruikt om hen te bereiken en de aandacht te trekken. Onderneemster Elma Maaskant van Creative Cosmetics gaf haar klanten bijvoorbeeld via Facebook Live snelle tips voor een effectieve ‘thuiswerklook’, die honderden reacties opleverde.

Community

Steeds meer mensen sluiten zich aan bij een community die zich bezighoudt met iets dat hen aan het hart gaat. In Nederland zijn meer dan 8 miljoen mensen lid van een actieve Facebook-Groep. Ze verwachten dan ook in toenemende mate dat bedrijven en merken ook inzetten op community’s. Word bijvoorbeeld lid van verschillende Groepen, meng je in het gesprek of richt zelf een community op. Hierdoor krijg je meer inzicht in je doelgroep en creëer je klantenbinding.

Conversatie

Een snelle vraag stellen via WhatsApp of een probleem melden via Facebook Messenger. Consumenten geven steeds vaker de voorkeur aan klantenservice via social media. Zorg er daarom voor dat je communicatie op deze kanalen goed is ingericht en dat je de klanten die dat nodig hebben persoonlijk te woord staat. Zo kreeg Vincent Gaakeer van Stroopwafelkraam. com zo veel aanvragen via Facebook Messenger, dat hij een chatbot liet ontwikkelen om de standaardvragen en -bestellingen te registreren. Dus hield hij zelf tijd over om specifieke vragen persoonlijk te beantwoorden.

Commerce

Hoewel er voor consumenten tegenwoordig ontelbare opties zijn om producten aan te schaffen, en online aankopen doen dus makkelijker is dan ooit, gaat dat niet altijd op voor het koopproces. Om het voor je klanten zo makkelijk mogelijk te maken, moet je een naadloze ervaring creëren – van de ontdekking van het product tot de aanschaf ervan. Sinds deze zomer kun je met Facebook Shops zelfs je eigen etalage inrichten met bijvoorbeeld een wintercollectie of een feestdagencollectie, die je eenvoudig aan je webshop kunt koppelen.

Met de vier c’s geef je je bedrijf online een belangrijke boost. Hiermee speel je in op de hoge verwachtingen, behoefte aan persoonlijke communicatie en begrip, en een goede shopervaring

afbeelding van Redactie Baaz

Redactie Baaz | Redactie

Bekijk alle artikelen van Redactie